هسته تجارتالکترونیکی تجارت الکترونیکی جزئی
ممحصول دیجیتال

محصول دیجیتالی محصول دیجیتالی
فرآیندهای مجازی
محصول فیزیکی
تجارت سنتی
تجارت سنتی
فرایند فیزیکی
فرایند دیجیتالی عامل دیجیتالی

شکل ‏۲‑۱۲تجارت سنتی الکترونیک جزئی و کامل
همچنین چوی[۹۳] بیان می کند که سازمان های فیزیکی مربوط به اقتصاد سنتی که سازمان های خشت و هاون یا قدیمی نامیده می شوند از تجارت سنتی استفاده کرده، در حالی که شرکت هایی که تجارت الکترونیکی را به کار می گیرند مربوط به اقتصاد نوین بوده و به سازمان مجازی معروف شده اند.سازمان های تیک و هاون شرکت هایی هستند که برخی از فعالیت های خود از تجارت الکترونیکی استفاده می کنند. در حال حاضر وضعیت به کارگیری تجارت الکترونیکی در سطح سازمان ها به نحوی است که شاهد تغییر وضعیت سازمان ها از خشت هاون(سنتی یا قدیمی)به تیک_هاون(جدید)می توان بود.
ب)تجارت الکترونیکی اینترنتی در مقابل غیر اینترنتی:
هرچند قسمت اعظم تجارت الکترونیکی از طریق اینترنت صورت می گیرد،ولی تجارت الکترونیکی همچنین می تواند از طریق شبکه های رایانه ای خصوصی مثل شبکه ارزش افزوده ون[۹۴]یا شبکه دسترسی محلی لن[۹۵] یا حتی یک دستگاه رایانه منفرد(به عنوان مثال خرید نوشابه از دستگاه های خودکار که وجه آن با بهره گرفتن از کارت هوشمند پرداخت می شود)انجام شود(معمار نژاد،۱۳۸۷،ص۲۴ ).
ج)تجارت الکترونیکی و بازار الکترونیکی:
تجارت الکترونیکی بازار را به سمت الکترونیکی شدن هدایت می کند به نحوی که خریدار و فروشنده یکدیگر را به صورت بر خط یا آن لاین ملاقات کرده و کالاها و خدمات و پول و اطلاعات را مبادله کنند.بازار الکترونیکی ممکن است به وسیله سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی و درون سازمانی تکمیل شود.در سیستم اطلاعاتی بین سازمانی فرایند معاملات و جریان،اطلاعات بین دو یا چند سازمان تحت عنوان سیستم اطلاعاتی درون سازمانی مطرح شده و در این صورت تجارت الکترونیکی و کسب و کار درون سازمانی نامیده می شود(معمار نژاد،۱۳۸۷،ص۲۷).

چارچوب،طبقه بندی و محتوی تجارت الکترونیکی

به طور کلی دو نوع تجارت الکترونیکی شامل تجارت الکترونیکی بنگاه با بنگاه[۹۶] و بنگاه با مشتری[۹۷] بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.در بنگاه با بنگاه معاملات بین بنگاه ها و یا بین یک کسب و کار با کسب و کارهای دیگر به صورت الکترونیکی انجام شده و در معاملات به صورت بر خط بین بنگاه و مشتریان و مصرف کنندگان صورت می گیرد.
انواع دیگر از تجارت الکترونیکی نیز قابل شناسایی است.به جزء در مورد کالا ها و خدمات محدودی مثل خدمات مالی،تجارت الکترونیکی هنوز به صورت کامل و معنی دار به عنوان یک عنصر اقتصادی مورد استفاده قرار نگرفته است.پیتر دراکر[۹۸] در سال ۲۰۰۲ بیان نمود پیش بینی نشان می دهد که طی مدتی حدود ۱۰ الی ۲۰ سال،حجم تجارت الکترونیکی در فعالیت های اقتصادی کاملاً معنی دار خواهد شد.شبکه های رایانه ای به عنوان یکی از زیر ساخت های تجارت الکترونیکی مطرح است چرا که این شبکه ها به سرعت طبق استانداردهای مشخص در سطح بنگاه ها،منازل و کاربردهای دولتی به کار می روند.منظور از شبکه های رایانه ای ارتباط بین چند رایانه و یا دیگر وسایل الکترونیکی در محیط های مختلف به وسیله شبکه های ارتباطی شامل ارتباطات با سیم و بی سیم است.این ارتباط به کاربران اجازه می دهد که از ذخایر اطلاعاتی مراکز مختلف مرتبط با شبکه استفاده کرده و بدین وسیله ارتباط و همکاری بین مردم در مناطق مختلف جغرافیایی امکان پذیر می شود.اگرچه بعضی از مردم هنوز از رایانه های منفرد و بدون اتصال به شبکه استفاده می کنند،ولی اکثر آنها امروزه از طریق رایانه های خود به یک محیط شناخته شده شبکه ای به نام اینترنت و اینترانت متصل می شوند.این محیط ها قادرند تا تعداد زیادی از سازمان های خصوصی و دولتی در بخش های مختلف اقتصادی نظیر صنعت،کشاورزی و خدمات را به یکدیگر مرتبط نمایند(سهلانی،۱۳۸۸،ص۲۷)

چهارچوب تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی از زیر مجموعه هایی شامل فعالیت های متعدد،واحدهای سازمانی و نیز فناوری تشکیل شده است.چارچوبی که مفهوم تجارت الکترونیکی را توصیف می کند در شکل ۲_۱۵ نمایش داده می شود.در این شکل کاربردهای تجارت الکترونیکی شامل بازاریابی مستقیم،جستجوی شغل،بانک داری برخط ،دولت الکترونیکی،خرید و تدارکات الکترونیکی و.. در رأس قرار گرفته و شرکت ها برای استفاده از این کاربردها نیازمند اطلاعات صحیح،زیر ساخت ها و خدمات حمایتی می باشند.کاربردهای مختلف تجارت الکترونیکی به وسیله زیر ساختها وحمایتهای پنج گانه حمایت می شود(معمارنژاد،۱۳۸۷،ص۲۸).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

کاربرد تجارت الکترونیکی
بازاریابی مستقیم،جستجوی شغل،بانکداری بر خط ،دولت الکترونیکی،خرید الکترونیکی الکترونیکی،خرید به صورت B2B،تجارت سیار،جراحی ها،انتشاران بر خط یا آنلاین،ارائه خدمات به مصرف کننده
شرکای تجاری
Joint ventune
بازارهای داد و ستد
الکترونیکی
خدمات حمایتی
نهادهای پشتیبانی کننده تجارت الکترونیکی،سیستم پرداخت و امنیت معاملات
بازاریابی و تبلیغات
تحقیقات بازار حمایت ها،محتوی وب
سیاست های دولت
مالیات،قوانین و مقررات،استانداردهای فنی
مردم
خریداران،فروشندگان،واسطه ها،مدیران، متخصصین
خدمات حمایتی
۱
زیر ساختهای معمول،خدمات تجاری(امنیت کارتهای هوشمند پرداخت های الکترونیکی،فهرستها،کاتولوگها)
۲
زیر ساختهای مربوط به توزیع اطلاعات(مبادله الکترونیکی داده ها پست الکترونیکی اتاق های گفت و گو
۳
محتوی چند رسانه ای زیر ساختهای مربوط به انتشارات شبکه ای
Java,Html,vrml

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...