۳-۴-روایی

 

روایی اصطلاحی است که به هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن درست شده است اشاره می‌کند . به سخن دیگر ، آزمونی دارای روایی است که برای اندازه گیری آنچه مورد نظر است مناسب باشد . (سیف ، ۱۳۷۶ ، ص ۳۹۷)

 

در این تحقیق جهت روا سازی پرسشنامه نهایی ، پرسشنامه مورد نظر به تعدادی از اساتید دانشگاه و متخصصین آموزش و پرورش ارائه می شود تا گویه هایی که درک آن ها یکسان نبوده و دارای ابهام می‌باشد مشخص کنند و همچنین در خصوص جامع و کامل بودن محتوای پرسشنامه و ارتباط دقیق آن با هدف آزمون اظهار نظر کنند ، سپس از نقطه نظرات آن ها جهت اصلاح پرسشنامه استفاده لازم بعمل می‌آید.

 

۳-۵-پایایی

 

پایایی پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس : ابوالقاسمی در پژوهش های خود در سال (۱۳۸۱) به منظور هنجاریابی آزمون انگیزش پیشرفت بر روی دانش آموزان ضریب اعتبار پرسشنامه را با روش آلفای کرونباخ ۷۹/۰ گزارش داده است.

 

پایایی پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ) : بریج (۲۰۰۱) برای پرسش نامه سبک اسنادی ضریب آلفای کرونباخ ۸/۰ را گزارش کرده و سلیمی نژاد (۱۳۸۱) آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه را ۷۴/۰ گزارش ‌کرده‌است.

 

پایایی پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی : ضریب پایایی این پرسشنامه در مطالعه ظهره وند (۱۳۸۹) برابر با ۶۵/۰ گزارش شده است.

 

پایایی پرسشنامه انگیزش تحصیلی : پایایی پرسشنامه ۴۹ سؤالی مورد استفاده در این تحقیق توسط بحرانی از طریق باز آزمایی و محاسبه آلفای کرونباخ اندازه گیری شده است. در روش باز آزمایی ضریب پایایی کل آزمون ۹۵/۰ بود. ضرایب پایایی مقیاس های ۱۱گانه نیز نسبتاً بالا و دامنه این ضرایب از ۷۰/۰ (مربوط به مقیاس گرایش پیشرفت ) تا ۹۰/۰ (مربوط به مقیاس انگیزش بیرونی ) متغیر بود. میانه ضرایب نیز معادل ۷۷/۰ به دست آمد. همچنین ثبات درونی پرسشنامه مورد استفاده برای کل پرسشنامه معادل ۷۷/۰ و برای مقیاس های مختلف ‌از حداقل۲۷/۰(مقیاس گرایش به پیشرفت) تا حداکثر ۷۷/۰ (مقیاس انگیزش بیرونی ) با میانه ۵۰ /۰ به دست آمد. (جمشیدی، ۱۹۹۷).

 

۳-۶-روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق شامل آمار توصیفی (درصد،فراوانی،میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام) می‌باشد.

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل داده ها

 

۴-۱-مقدمه

 

تحقیق حاضر، تحقیق بنیادی و کاربردی است،جامعه آماری تعداد ۳۳۶۱ روش نمونه گیری خوشه ای و حجم نمونه به تعداد ۲۴۶ نفر می‌باشد و نتایج با بهره گرفتن از آزمون رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام به دست آمد

 

۴-۲-توصیف داده های پژوهشی

 

۴-۲-۱-توصیف نمونه تحقیق بر حسب جنسیت

 

جدول شماره۱: توزیع فراوانی و درصد نمونه تحقیق بر حسب جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت فراوانی درصد پسر ۱۷۳ ۵۰ دختر ۱۷۳ ۵۰ کل ۳۴۶ ۱۰۰

نمودار شماره۱:نمودار توصیف نمونه تحقیق بر حسب جنسیت

 

جدول و نمودار فوق نشان می‌دهد که پسر۱۷۳نفر(۵۰درصد)و دحتر۱۷۳نفر(۵۰درصد) می‌باشند.

 

۴-۲-۲-توصیف نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی

 

جدول شماره۲:توزیع فراوانی و درصد نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت فراوانی درصد اول ۱۰۰ ۵/۳۰ دوم ۱۰۷ ۳/۳۳ سوم ۷۴ ۹/۱۹ چهارم ۶۵ ۳/۱۶ جمع ۲۴۶ ۱۰۰

نمودار شماره۲:نمودار توصیف نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی جدول و نمودار فوق نشان می‌دهد

 

که پایه اول۷۵ نفر (۵/۳۰درصد)، پایه دوم ۸۲ نفر (۳/۳۳درصد)، پایه سوم ۴۹ نفر (۹/۱۹درصد) و پایه چهارم ۴۰ نفر (۳/۱۶درصد) می‌باشند.

 

۴-۳-آزمون فرضیه‌ها

 

۴-۳-۱-آزمون فرضیه های اول و دوم و سوم: ((بین انگیزه پیشرفت با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد.))

 

((بین سبک های اسنادی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد.))

 

((بین خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه وجود دارد.))

 

به منظور آزمون این فرضیه‌ها از آزمون رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام استفاده شد که نتایج آن به شرح ذیل می‌باشد.

 

جدول شماره۳:نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص متغیرهای فرضیه اول و دوم و سوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرهای پیش بین متغیر ملاک مقدار همبستگی سطح معنی داری انگیزه پیشرفت انگیزش تحصیلی ۲۷۱/۰ ۰۰۰/۰ سبک های اسنادی ۳۲۵/۰ ۰۰۰/۰ خودکارآمدی تحصیلی ۳۹۹/۰ ۰۰۰/۰

با توجه به مقادیر همبستگی به دست آمده و اینکه مقادیررP به دست آمده کمتر از ۰۵/۰ می‌باشد،نتیجه می گیریم که:۱- بین انگیزه پیشرفت با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.۲-بین سبک های اسنادی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.۳- بین خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان حاجی آباد رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

 

جدول شماره۴:خلاصه مدل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدل ضریب همبستگی ضریب تعیین ضریب تعیین تعدیل شده خطای استاندارد برآورد ۱ ۳۹۹/۰ ۱۵۹/۰ ۱۵۵/۰ ۱۰۲/۱ ۲ ۵۳۵/۰ ۲۸۷/۰ ۲۸۱/۰ ۰۱۷/۱ ۳ ۵۶۴/۰ ۳۱۸/۰ ۳۰۹/۰ ۹۹۷/۰

برای تجزیه وتحلیل فرضیه اول و دوم و سوم از آزمون رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام استفاده شد.همان‌ طور که در جدول فوق مشاهده می شود. در خصوص مدل۳ ضریب همبستگی چندگانه بین متغیر انگیزه پیشرفت،سبک های اسنادی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی برابر۵۶۴/۰ می‌باشد و ضریب تعیین آن برابر ۳۱۸/۰می باشد.به عبارت دیگر ۳۱۸/۰ از تغییرات واریانس متغیر ملاک انگیزش تحصیلی به وسیله متغیر های پیش بین انگیزه پیشرفت،سبک های اسنادی و خودکارآمدی تحصیلی تبیین می شودو ضریب تعیین تعدیل شده نشان می‌دهد که مدل مورد استفاده ۳۰۹/۰ تغییرات در انگیزش تحصیلی دانش آموزان را بحساب آورده است.

 

جدول شماره۵:نتایج تحلیل واریانس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدل منابع مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات مقدارF سطح معنی داری مدل۱ رگرسیون ۰۲۸/۵۶ ۱ ۰۲۸/۵۶ ۰۰۰/۰ خطا ۷۷۳/۲۹۶ ۳۴۴ ۲۱۶/۱ کل ۸۰۱/۳۵۲ ۳۴۵ مدل۲ رگرسیون ۱۶۸/۱۰۱ ۲ ۵۸۴/۵۰ ۰۰۰/۰ خطا ۶۳۲/۲۵۱ ۳۴۳ ۰۳۶/۱ کل ۸۰۱/۳۵۲ ۳۴۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...