این در حالی است که بیمه های اجباری برای سازمان تامین اجتماعی از جهات مختلف به یکی از معضلات جدی تبدیل شده است و چالش های بسیاری را برای سازمان به همراه داشته است. در جوامع صنعتی و پیشرفته، این بیمه ها به عنوان یکی از عناصر هویتی دولت های رفاه شناخته می شود که با کاهش رشد، ابعاد این بیمه ها کم کم مورد پرسش قرار گرفته، و از طرفی مردم در جوامع رو به توسعه نیز به صورت روز افزون در پی تقاضا برای بیمه های اجباری و کسب آرامش خاطر نسبت به آینده خود هستند و در حالی که دولت ها و سازمان تامین اجتماعی در پاسخ گویی مطلوب ‌به این تقاضا دچار مشکل شده است (کامپانو و سالواتور[۳]، ۲۰۱۳، ۲۷۰).

 

کاین[۴](۲۰۱۴، ۲۹)در پژوهشی به بررسی رابطه رشد بهره وری ، افزایش نا برابری درآمد ، و بیمه اجتماعی در کشور پرداخت و بیان نمود، هنگامی که سطح بیمه اجتماعی کاهش می‌یابد، نرخ رشد اقتصادی نیز کاهش می باد و همچنین مطرح نمود که تغییرات بزرگ در سطح بیمه ممکن است، تغییر کمی را در نابرابری درآمد ایجاد کند و لذا معتقد است که بیمه اجتماعی به خودی خود ممکن است، ابزار مؤثری برای کاهش نا برابری نباشد. از طرف دیگر در ایران به دلیل افزایش روز افزون بیکاری و کاهش اشتغال، افراد بیشتر در پی بهره مندی از این نوع بیمه ها برمی آیند. و این سئوال مطرح می شود که آیا این نوع بیمه ها با اشتغال ارتباط دارند و اینکه چالش های بیمه های اجباری در سازمان اجتماعی کدام هستند و پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی ‌به این دسته از سئوالات است.

۱-۳اهمیت و ضرورت پژوهش

 

کاهش نرخ اشتغال ، نابرابری بالا در توزیع درآمد و رشد روز افزون آمار بیکاری باعث ایجاد شکاف بیشتر در طبقات جامعه و گسترش فقر می شود. طبیعتا بیکاری و کاهش نرخ اشتغال مسائل بسیاری را برای جوامع درگیر این معضل به همراه دارد (محمدی، ۱۳۹۲). کشور هایی مانند کشور ایران درگیر درصد بالایی از بیکاری در بین جوانان است و این در حالی است که مقوله های اشتغال و بیکاری، اثرات، تبعات و پیامدهای اقتصادی بسیاری را از خود برجای می‌گذارند (جعفری و ابراهیمی، ۱۳۹۲). مسائل و مشخصه‌ های جمعیت و نیروی کار در ایران حکایت ازجوان بودن جمعیت، نرخ بالای رشد جمعیت فعال، نرخ بالای بیکاری، کم کاری و بیکاری پنهان، و کاهش نرخ اشتغال در سال‌های اخیر است. ایران جوانان تحصیل کرده بسیاری وجود دارند که علی‌رغم تحصیلات بالا بیکار هستند و بیکاری و کاهش نرخ اشتغال طبیعتا خود منجربه مسائل و مشکلات بسیاری برای جامعه خواهد شد از این روسیاست گذاران برای رسیدن به هدف کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال، راهکارهای بسیاری را مد نظر قرار داده‌اند و از ابزار های بسیاری برای این هدف استفاده کرده‌اند که یکی از این ابزار ها بیمه های اجباری است و اعتقاد سایست گذاران بر این است که بیمه ها که شامل بیمه بیکاری ، بیمه بازنشستگی ، بیمه عمر و بیمه های اجباری می‌باشند ، می‌توانند در توزیع مناسب درآمد ها و امکانات نقش مؤثری داشته باشند. و به تبع این نقش، بتوانند میزان اشتغال را افزایش دهند. توجه به بیمه های اجباری به عنوان یکی از ابزارها برای ایجاد اشتغال، چالش های بسیاری را پیش روی سازمان های تامین اجتماعی قرار می‌دهد و واضح است که شناسایی این چالش ها یکی از ضرورت ها محسوب می شود. این در حالی است که در خصوص موضوع پژوهشی حاضر تا به حال در ایران هیچ گونه پژوهشی صورت نگرفته است، ‌بنابرین‏ با توجه به مطالب بیان شده، اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر احساس می شود.

۱-۴اهداف پژوهش

 

۱-۴-۱ هدف اصلی

 

بررسی تاثیر چالش های بیمه سازمان تامین اجتماعی بر اشتغال.

 

۱-۴-۲ اهداف فرعی

 

    1. بررسی تاثیر فقدان مرکز فعال و مؤثر برای مطالعات بر اشتغال.

 

    1. بررسی تاثیر دخالت های بیش از حد دولت بر اشتغال.

 

    1. بررسی تاثیر برداشت های سلیقه ای بر اشتغال.

 

    1. بررسی تاثیر بی توجهی به تامین اجتماعی از سوی سیاستمدارن بر اشتغال.

 

    1. بررسی تاثیر ناپایداری در سیاست اجتماعی بر اشتغال.

 

  1. بررسی تاثیر اعمال سیاست های سلیقه ای مدیران بر اشتغال.

 

۱-۵فرضیه های پژوهش

 

    1. فقدان مرکز فعال و مؤثر برای مطالعات بر اشتغال تاثیر منفی معنادار دارد.

 

    1. دخالت های بیش از حد دولت بر اشتغال تاثیر منفی معنادار دارد.

 

    1. برداشت های سلیقه ای بر اشتغال تاثیر مثبت منفی دارد.

 

    1. بی توجهی به تامین اجتماعی از سوی سیاستمدارن بر اشتغال تاثیر منفی معنادار دارد.

 

    1. ناپایداری در سیاست اجتماعی بر اشتغال تاثیر منفی معنادار دارد.

 

  1. اعمال سیاست های سلیقه ای مدیران بر اشتغال تاثیر منفی معنادار دارد.

 

۱-۶متغیرهای پژوهش

 

متغیر ملاک: اشتغال

 

متغری پیش بین: چالش های بیمه اجباری

 

۱-۷تعریف متغیرها

 

۱-۷-۱ تعاریف مفهومی متغیرها

 

بیمه

 

سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید و یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد. ‌بنابرین‏، بیمه یکی از روش های مقابله با ریسک است (نوبخت، ۱۳۹۲، ۴۲).

 

بیمه اجباری

 

قالب اصلی بیمه های اجتماعی، بیمه های اجباری است که در ذیل روابط کار فرما ، کارگر و دولت شکل می‌گیرد و ساز و کار های آن به نحوی است که تعارض چندانی در مؤلفه های این بیمه مشاهده نمی شود و معمولاً ‌به این صورت است که حق بیمه به تناسب و به طور معمول از سوی کار فرما و کارگر و نیز دولت پرداخت می شود و این پرداخت به نحوی است که کارگر در ان دخالت چندانی ندارد ، زیرا سهم اصلی از سوی کار فرما ، با سهم کمتر کارگر هر ماه قبل از پرداخت مزد و حقوق کسر و به حساب صندوق بیمه واریز می شود . و این مبالغ متناسب با دستمزد دریافتی است (آناند و کانبور، ۲۰۱۴، ۲۸).

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...