پروژه های پژوهشی در مورد مدل سازی و تحلیل ... |
و ماتریس به فرم زیر میباشد:
(۴-۸۳)
حال پایداری سیستم توسط مقدار ویژههای تعیین می شود.
فصل پنجم
مدلسازی کامپیوتری
۵-۱- مقدمه
امروزه نرم افزارهای کامپیوتری یکی از اساسیترین ابزار طراحی و تولید قطعات صنایع هوانوردی میباشند. به کارگیری آنها در مقایسه با گذشته باعث صرفه جویی چشمگیری در زمان و هزینه شده است. این امر به گونه ایست که در برنامه ریزی زمان و هزینه برای تولید یک محصول، یک ضریب مخصوص برای به حساب آوردن اثر استفاده از نرم افزارها در نظر گرفته شده است. پس از انجام مراحل طراحی، شبیهسازی پرواز هواپیمای جدید توسط کامپیوتر، کمک موثری به رفع نواقص احتمالی و بهینهسازی سیستمهای مختلف پرنده میباشد. به عبارت دیگر، ممکن است ساعتهای متمادی پرواز شبیهسازی شده برای یافت و رفع نواقص احتمالی انجام شود، بدون آنکه هنوز نمونهای واقعی از هواپیما ساخته شده باشد. در زمان تولید نیز این نرم افزارها به کمک ماشینهای تولید خودکار (CNC) میآیند تا دقیقترین قطعات از نقشههای موجود حاصل گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در تحلیل سازههای پیچیده نظیر بال هواپیما اگر بخواهیم با بهره گرفتن از تئوری الاستیسیته وضعیت تنشها و کرنشها را به صورت تحلیلی حل کنیم عملا امکان پذیر نمی باشد. لذا در اینگونه مسائل ترجیح داده می شود که از روشهای تقریبی عددی برای حل مسائل استفاده شود. که یکی از این روشهای عددی روش اجزای محدود است. روش اجزای محدود به طور گسترده در زمینه مکانیک جامدات و سازهها مورد استفاده قرار گرفته است. با بهره گرفتن از روش اجزای محدود میتوان هر دو نوع مسائل استاتیکی و دینامیکی را تحلیل نمود. در این راستا نرم افزارهای المان محدود بسیاری تولید شده است.
پس از مدلسازی بال با بهره گرفتن از نرم افزار CATIA و وارد کردن فرمت مناسب از نرم افراز طراحی ذکر شده به نرم افزار اجزای محدود، تحلیل سازه انجام می شود. تحلیل جزء به جزء قطعات با نرم افزار اجزای محدود Abaqus انجام میگیرد.
۵-۲- مدلسازی بال
الگوی استفاده شده در این مدلسازی، نقشه بال هواپیما مسافربری ایرباس ۳۲۰ میباشد. نقشه قرار گیری تیغههای عرضی و تیرکهای طولی برای این هواپیما در شکل ۵-۱ نشان داده شده است.
شکل ۵-۱: نقشه بال ایرباس۳۲۰ ]۴۷[
بال مدلسازی شده شامل ۲۷ دنده عرضی و ۲ تیرک طولی جلو و عقب میباشد. دنده های عرضی ۱ تا ۹ و ۲۷ موازی خط مرکزی بدنه و دندههای عرضی ۱۰ و۱۱ به ترتیب با خط مرکزی بدنه زوایای ۱۶ و ۲۳ درجه سانتیگراد میسازند و دندههای عرضی ۱۲ تا ۲۶ زاویه ۲۱ درجه سانتیگراد با خط مرکزی بدنه میسازند. تیرک طولی جلو در فاصلهی ۳/۱۲ درصد وتر از لبه در ریشه و ۲/۳۲ درصد وتر از لبه در نوک و تیرک طولی عقب در فاصله ۳/۵۶ درصد وتر از لبه در ریشه و ۵/۷۳ درصد وتر از لبه در نوک قرار گرفتهاند. مشخصات بال طراحی شده در جدول ۵-۱ ذکر شده اند.
جدول۵-۱: مشخصات بال طراحی شده
پارامتر
مقدار
پارامتر
مقدار
طول بال
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 10:07:00 ق.ظ ]
|