و ماتریس  به فرم زیر می­باشد:

 

(۴-۸۳)

 
 

حال پایداری سیستم توسط مقدار ویژه­های  تعیین می­ شود.
فصل پنجم
مدل­سازی کامپیوتری
۵-۱- مقدمه
امروزه نرم افزار­های کامپیوتری یکی از اساسی­ترین ابزار طراحی و تولید قطعات صنایع هوانوردی می­باشند. به کارگیری آن­ها در مقایسه با گذشته باعث صرفه جویی چشمگیری در زمان و هزینه شده است. این امر به گونه ایست که در برنامه­ ریزی زمان و هزینه برای تولید یک محصول، یک ضریب مخصوص برای به حساب آوردن اثر استفاده از نرم افزار­ها در نظر گرفته شده است. پس از انجام مراحل طراحی، شبیه‌سازی پرواز هواپیمای جدید توسط کامپیوتر، کمک موثری به رفع نواقص احتمالی و بهینه‌‌سازی سیستم‌های مختلف پرنده می‌باشد. به عبارت دیگر، ممکن است ساعت‌های متمادی پرواز شبیه‌سازی شده برای یافت و رفع نواقص احتمالی انجام شود، بدون آنکه هنوز نمونه‌ای واقعی از هواپیما ساخته شده باشد. در زمان تولید نیز این نرم افزار­ها به کمک ماشین­های تولید خودکار (CNC) می­آیند تا دقیق­ترین­ قطعات از نقشه­های موجود حاصل گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در تحلیل سازه­های پیچیده نظیر بال هواپیما اگر بخواهیم با بهره گرفتن از تئوری الاستیسیته وضعیت تنش­ها و کرنش­ها را به صورت تحلیلی حل کنیم عملا امکان پذیر نمی ­باشد. لذا در اینگونه مسائل ترجیح داده می­ شود که از روش­های تقریبی عددی برای حل مسائل استفاده شود. که یکی از این روش­های عددی روش اجزای محدود است. روش اجزای محدود به طور گسترده در زمینه مکانیک جامدات و سازه­ها مورد استفاده قرار گرفته است. با بهره گرفتن از روش اجزای محدود می­توان هر دو نوع مسائل استاتیکی و دینامیکی را تحلیل نمود. در این راستا نرم افزارهای المان محدود بسیاری تولید شده است.
پس از مدل­سازی بال با بهره گرفتن از نرم افزار CATIA و وارد کردن فرمت مناسب از نرم افراز طراحی ذکر شده به نرم افزار اجزای محدود، تحلیل سازه­ انجام می­ شود. تحلیل جزء به جزء قطعات با نرم افزار اجزای محدود Abaqus انجام می­گیرد.
۵-۲- مدل­سازی بال
الگوی استفاده شده در این مدل­سازی، نقشه بال هواپیما مسافربری ایرباس ۳۲۰ می­باشد. نقشه قرار گیری تیغه­های عرضی و تیرک­های طولی برای این هواپیما در شکل ۵-۱ نشان داده شده است.

 
 
 

شکل ۵-۱: نقشه بال ایرباس۳۲۰ ]۴۷[

 

بال مدل­سازی شده شامل ۲۷ دنده عرضی و ۲ تیرک طولی جلو و عقب می­باشد. دنده های عرضی ۱ تا ۹ و ۲۷ موازی خط مرکزی بدنه و دنده­های عرضی ۱۰ و۱۱ به ترتیب با خط مرکزی بدنه زوایای ۱۶ و ۲۳ درجه سانتیگراد می­سازند و دنده­های عرضی ۱۲ تا ۲۶ زاویه ۲۱ درجه سانتیگراد با خط مرکزی بدنه می­سازند. تیرک طولی جلو در فاصله­ی ۳/۱۲ درصد وتر از لبه در ریشه و ۲/۳۲ درصد وتر از لبه در نوک و تیرک طولی عقب در فاصله ۳/۵۶ درصد وتر از لبه در ریشه و ۵/۷۳ درصد وتر از لبه در نوک قرار گرفته­اند. مشخصات بال طراحی شده در جدول ۵-۱ ذکر شده اند.

 

جدول۵-۱: مشخصات بال طراحی شده

 
 

پارامتر

 

مقدار

 

پارامتر

 

مقدار

 
 

طول بال

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...