متدولوژی توسعه معماری (ADM)

متدولوژی برنامه‌ریزی معماری سازمانی (EAP)

۲-۶-۲- متدولوژی برنامه‌ریزی معماری سازمانی[۱۲]
در EAP، تفکر اصلی شناخت معماری موجود سازمان، ترسیم معماری مطلوب و برنامه‌ریزی برای گذار از وضع موجود به وضعیت مطلوب است. EAP فرایند تعریف حرفه و معماری‌هاست و سیستم‌ها، پایگاه‌‌‌های داده و شبکه‌ها را طراحی نمی‌کند بلکه کار طراحی و پیاده‌سازی، بعد از تکمیل و اتمام فرایند تعریف EAPآغاز می‌شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در شکل ۳-۵ لایه‌‌‌های چهارگانه و فاز‌‌های هفت گانه اصلی EAPرا نشان می‌دهد. این فازها، در واقع روشی برای تعریف معماری‌ها و طرح‌ها هستند که برای پیاده‌سازی متدولوژی EAP می‌بایست این فازها به ترتیب طی شود. این هفت فاز به شکل یک کیک چهار طبقه هستند که در هر طبقه، فاز‌‌های مختلف متدولوژی قرار دارند.
لایه ۱: آغاز معماری
لایه ۲: جایی که امروز هستیم
لایه ۳: چشم انداز جایی که می‌خواهیم باشیم
لایه ۴: چگونه به آنجا می‌رسیم
آماده ‌سازی
مدل‌سازی
کسب و کار
سیستم‌ها و
فناوری موجود
معماری داده‌ها
معماری
برنامه‌های کاربردی
معماری فناوری
طرح پیاده سازی و گذار
شکل ۲-۵ : لایه‌‌های چهارگانه و فاز‌های هفت گانه اصلی EAP
لایه اوّل یا شروع: جایی که پروژه آغاز می‌شود. برای شروع EAP باید مشخص کرد که چگونه متدولوژی بومی‌سازی شود، چه افرادی درگیر شوند و چه ابزاری استفاده شود. این لایه در واقع یک برنامه کاری برای EAP ارائه می کند.
لایه دوّم یا وضع موجود: در لایه دوم شناخت وضع موجود و مدل‌سازی کسب وکار انجام می‌شود. این لایه در اصل یک پایگاه دانش را درباره کسب وکار، زیر ساختار سخت افزاری، نرم‌افزاری و اطلاعات مورد استفاده برای هدایت آن فراهم می‌آورد.
لایه سوّم یا وضع مطلوب: در این لایه معماری داده، انواع اصلی داد ه‌‌های مورد نیاز برای پشتیبانی کسب و کار معرفی می‌شود. در معماری سیستم‌ها نیز انواع اصلی سیستم‌‌های مورد نیاز برای مدیریت تعریف می‌شود. زیر ساختار تکنولوژی مورد نیاز برای ارائه محیط پیاده‌سازی برنامه‌‌‌های کاربردی که داده‌ها را مدیریت می‌کنند و همچنین کارکرد‌‌های کسب وکار را پشتیبانی می‌نمایند، تعریف می‌شود.
لایه چهارم یا ارائه طرح پیاده‌سازی: لایه چهارم توالی پیاده‌سازی سیستم‌‌های کاربردی، برنامه زمانبندی پیاده سازی، تحلیل هزینه درآمد را تعیین کرده و مسیری مشخص، برای انتقال از وضعیتی حال به وضعیت مطلوب پیشنهاد می‌کند.
۲-۷ چالش‌‌های معماری سازمانی
با بررسی روش‌‌‌های موجود معماری سازمانی درمی‌یابیم که این روش‌ها در سازمان‌های متلاطم که تغییرات پیش بینی نشده زیادی بر آنها اثر گذارند، دچار مشکلات متعددی هستند. بر این اساس می‌توانیم این مشکلات را به شکل زیر دسته بندی نماییم:

به همه جوانب کار توجه نداشته و هرکدام روی جنبه‌‌های خاصی تکیه دارند( مثلاً بیشتر جنبه‌‌‌های تکنیکی، بیشتر جنبه‌‌های برنامه‌ریزی، بیشتر طراحی و…)‌

بیشتری آبشاری و ترتیبی می‌باشند تا اینکه تکرارپذیر و تکاملی، بدین ترتیب دارای چرخه‌‌‌های طولانی بوده و تولید فرآورده‌ها در آنها بسیار زمان‌گیر و مشکل می‌باشد.

وابسته به ابزار‌‌های خاصی بوده که این مساله موجب سخت بودن اجرای فرایند می‌گردد.

عدم سهولت و سادگی

بیشتر از اینکه روی افراد تکیه کنند، برروی داده‌ها یا فرآیندها و یا فرآورده‌ها تکیه دارند.

کمتر برروی مدل‌سازی پویا و جنبه‌‌های رفتاری معماری متمرکز هستند.

دقیقاً منطبق بر یک چارچوب خاص نمی‌باشند با توجه به اینکه چارچوب قلب معماری سازمانی می‌باشد.

برنامه خاصی جهت هماهنگی و تعامل بیشتر و بهتر بین تیم معماری سازمانی و تیم‌‌های پروژه‌ها ندارند.

بیشتر بر برنامه‌ریزی تأکید داشته و مسائل را پیش بینی می‌کنند. این کار سبب افزایش انعطاف پذیری می‌گردد، ولی آیا می‌توان همه چیز را به یکباره پیش بینی کرد؟

حجم مستندات زیاد و فرایند تولید محصولات و فرآورده‌ها طولانی می‌باشند.

دارای اهداف متعدد، کلی و متناقض هستند، اهدافی نظیر:[۱۳]

برنامه‌ریزی پروژه‌‌های توسعه‌ای IT

یکپارچه سازی اطلاعات و سیستم‌‌های اطلاعاتی

استانداردسازی تکنولوژی و زیرساخت

بهبود فرایند‌های کسب وکار

ساماندهی آمار و اطلاعات

بهبود نظام‌‌های مدیریت فناوری اطلاعات

آماده سازی برای راه حل‌‌های جامع نظیر ERP، CRM و…

همراستاسازی استراتژیک کسب وکار IT

مدیریت تغییرات سازمانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...