مراحل شناسایی خرابی در سازه‌ها با به کار گیری جواب‌های محدوده زمان و روش بهینه‌سازی تکامل تفاضلی به‌صورت زیر انجام می‌شه:
قدم اول : اعمال یه، بار ضربه­ای به سازه برابر شکل (‏۳-۷ ). البته در کد­های برنامه نویسی برنامه قادر به دریافت هر نوع بار دلخواهیه.
شکل ‏۳‑۷ بار وارد شده به سازه
قدم دوم : تحلیل سازه آسیب‌دیده با به کار گیری راه نیومارک و استخراج شتاب سازه در دو نقطه دلخواه برابر شکل (۳-۸) واسه یه تیر طره ای برابر معادله (۳-۵) شتاب در نقاط (۱) و (۲) بدست می ­آید.
شکل ‏۳‑۸ نیروی اعمالی و شتاب‌های به‌دست‌اومده
قدم سوم : تشکیل پیرو هدف تشکیل شده از جواب شتاب سازه در حالت خراب و شتاب مدل تحلیلی برابر معادله (۳-۲۰)
قدم چهارم : دست کم کردن پیرو هدف تشکیل شده در قدم قبل با به کار گیری الگوریتم بهینه‌سازی تکامل تفاضلی و تعیین محل و اندازه خرابی

فصل چهارم : مثالای عددی و تجزیه وتحلیل یافته های

مقدمه

در این فصل کارایی روش پیشنهادی واسه شناسایی خرابی سازه های موردمطالعه قرار می­گیرد. تعدادی سازه استانداردکه از مقالات بین المللی گرفته شده تجزیه وتحلیل و یافته های اون با جداول ونمودارهای مربوطه نشون داده می‌شه. در واقع در این بخش سرعت ودقت الگوریتم که واسه اولین بار واسه شناسایی خرابی سازه های مورداستفاده قرارگرفته، مورد بحث قرارمی گیرد. سازه‌های مورد بررسی در این فصل شامل تیرطره ۱۵ المانی، تیرطره ۲۰ المانی، تیرساده ۲۴ المانی و قاب ۱۵ المانیه. درهرکدام از این سازه ها موارد جور واجور خرابی تعریف شده و یافته های عددی اون درجداول جدا از هم آورده شده. هم اینکه با در نظر گرفتن شلوغی (۳%) نویز بر سازه­ها، کارایی بالای الگوریتم پیشنهادی نشون داده شده و در آخر تحلیل پارامتریک پارامترهای تحلیلی و الگوریتم بهینه‌سازی بررسی می­شه. الگوریتم پیشنهادی مانند بقیه الگوریتمای بهینه‌سازی دارای یه سری عامل مختلفه. در انتهای هر بخش، یکی از پارامترهای الگوریتم مورد بررسی قرارمی­گیرد تا اثر عامل ذکرشده در چگونگی بهینه‌سازی نشون داده شه. البته اینم بگیم که اعداد در نظر گرفته شده واسه هر پارامترپس ازآزمون و خطاهای بسیار به‌دست‌اومده تا این الگوریتم بهترین کارکرد رو واسه رسیدن به جواب داشته باشه. شناسایی خرابی در سازه جور واجور با به کار گیری الگوریتم و پیرو هدف در این بخش آورده شده.

بررسی یافته های عددی بدون درنظرگرفتن اثر نویز

تیر طره ۱۵ المانی

مدل اجزاء محدود یه تیر طره ۱۵ المانی [۴۲] جهت بررسی صحت کارکرد روش پیشنهادی در(شکل ‏۴‑۱) مشاهده می­شه. مدول الاستیسیته سازه و جرم واحد حجم اون برابر با هستش. طول تیر () برابر با ۲٫۷۴ m، ضخامت مقطع تیر () برابر با۰٫۰۰۶۳۵ و عرض مقطع تیر () برابر با۰٫۰۷۶ه. آسیب‌دیدگی درالمان­های سازه با کم شدن مدول الاستیسیته اون‌ها مدلسازی می‌شه. جهت بررسی صحت کارکرد روش‌ پیشنهادی، سه حالت آسیب‌دیدگی متفاوت مندرج در جدول (‏۴-۲) به سازه اعمال و یافته های مربوط به هر حالت ارائه می‌شه. با فرض ضریب میرایی۵ درصد و بهینه سازی تا وقتی ادامه می­یابد که تعداد کل تکرارا به برسه یا مقدار پیرو هدف بعد از ۱۰۰ تکرار متوالی تغییر محسوسی نیابد. فاکتورهایی لازم واسه بهینه سازی برابر جدول(۴-۱) است.
جدول ‏۴‑۱ پارامترهای مورد نیازبرای بهینه‌سازی

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مقدار علامت نام عامل
۲۰ NP تعداد ذره
۶۰/۰ F ضریب جهش
۳۰/۰ CR درصد احتمال
۱۰۰۰   بیشترین حد تکرار

جدول ‏۴‑۲ حالتای آسیب‌دیدگی اعمال‌شده به تیر طره ۱۵ المانی

حالت ۱ حالت ۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...