طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در ... |
۴- مهارت و دانش
۴- رابطه مولفه های توانمندی ۱-اعتماد
۲-انگیزه با تعهد نسبت به سازمان
۳-ارتباطات
۴-مهارت و دانش
۵- رابطه مولفه های توانمندی ۱-اعتماد
۲-انگیزه با تعهد نسبت به کار
۳-ارتباطات
۴-مهارت و دانش
در چارچوب مورد نظرکه با بهره گرفتن از دو مدل تهیه شده ، ارتباط بین مولفه های توانمندی با ابعاد تعهد مشخص شده است و اینکه آیا بین این مولفه ها با ابعاد تعهد رابطه معناداری وجود دارد. در حقیقت هدف پاسخ به این سوال است که آیا ابعاد توانمندی که شامل اعتماد، انگیزه، ارتباطات و مهارت و دانش می باشد، بر روی ابعاد مختلف تعهد تاثیر می گذارد یا خیر.
۳-۱) مقدمه
هدف تمامی علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما ست. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. این روندها و حرکت ها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بشری از روش های علمی استفاده شود.(ایران نژاد پالیزی،۱۳۷۸،ص ۹)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده ازیک روش تحقیق مناسب می باشد. (خاکی،۱۳۷۹،صص ۱۴۲-۱۴۳) روش تحقیق وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تایید قرار می گیرد یا رد می شود . به عبارت دیگر ، روش تحقیق چهارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرایانه برای تحقیق هدف پژوهش ، جهت آزمودن فرضیه یا پاسخ دادن به سوال های تحقیق را فراهم می آورد .( دکتر زهره سرمد و دکتر عباس بازرگان و دکتر الهه حجازی، ۱۳۸۸ ، ص ۲۲ )
ازین رو در این فصل، با هدف آشنایی خواننده از نحوه عمل تحقیق سعی می شود به توضیح روش تحقیق، روش های جمع آوری اطلاعات، بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ، جامعه ونمونه آماری، متغیر های پژوهش و چگونگی تحلیل آماری پرداخته شود.
۳-۲) روش تحقیق
در این تحقیق هدف یافتن راه حل هایی برای رفع مشکل موجود در سازمان می باشد، بنابراین از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نظر نحوه اجرا توصیفی- پیمایشی است. محقق به مشکلاتی که ناشی از پایین بودن سطح توانمندی و تعهد بوده، پی برده و راهکارهایی برای مرتفع شدن آن ارائه می کند . روش تحقیق مورد استفاده همبستگی می باشد . در تحقیق همبستگی هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه ای بین دو متغیر وجود دارد یا خیر.
۳-۳) ابزار و روش های گردآوری اطلاعات و داده ها
مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
مطالعات کتابخانه ای: در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق، از منابع کتابخانه ای، مقالات، کتابهای مورد نظر و نیز شبکه جهانی اطلاعات(Internet) استفاده شده است.
تحقیقات میدانی: در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. سوالات پرسشنامه شامل دو قسمت است:
الف) سوالات عمومی: در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع آوری گردد. این بخش شامل ۴ سوال می باشد.
ب) سوالات تخصصی: این بخش شامل ۳۰ سوال درمورد موضوع توانمندی و ۲۵ سوال در مورد تعهد کارکنان سازمان می باشد.در این قسمت سعی گردیده است که سوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد. برای طراحی این بخش از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج ترین مقیاسهای اندازه گیری به شمار می رود.پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.
۳-۴) روایی و پایایی پرسشنامه
یکی از مهمترین مسائل در پژوهش ها، تعیین میزان روایی و پایایی پژوهش است. اگر شخص اعتبار و روایی داده های خود را نداند نمی تواند نسبت به آنچه که بدست آورده است و نتیجه گیری هایش زیاد مطمئن باشد.( کرلینجر،۱۳۷۶،ص ۱۱۱) در بخش اعتبار یا روایی[۲۰] پژوهشگر در پی آن است که مشخص سازد آیا یافته های بدست آمده از پژوهش را می توان به کل جامعه آماری و یا گروه های مشابه به آن تعمیم داد یا خیر؟ مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام “ضریب پایایی” استفاده می کنیم و اندازه آن معمولا بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایایی"صفر” معرف عدم پایایی و ضریب پایایی"یک” معرف پایایی کامل است.(خاکی،۱۳۷۹،ص ۲۴۵)
در این پژوهش محقق به منظور بررسی روایی ارتباط بین توانمندی با تعهد کارکنان، دو پرسشنامه در همین زمینه با کمک اساتید محترم راهنما و مشاور طراحی نموده و از روش دلفی استفاده گردیده است ؛ بدین معنی که پرسشنامه در اختیار جمعی از صاحبنظران قرار داده شده و پس از انجام اصلاحات لازم و اجماع صاحبنظران و با بهره گرفتن از نظرات اساتید محترم، پرسشنامه نهایی تدوین شد.
سپس محقق به منظور سنجش پایایی پرسشنامه ها یک نمونه ۳۰ تایی از پرسشنامه توانمندسازی و یک نمونه ۳۰ تایی از پرسشنامه تعهد را در میان جامعه آماری پخش کرده و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ آن ها اندازه گیری شد . با توجه به اینکه آلفای کرونباخ در این تحقیق به ترتیب ۷۲.۰% و ۷۷.۵% بدست آمده ، پایایی پرسشنامه نیز مورد تایید قرار گرفت.
۳-۵) جامعه آماری و نمونه آماری
جامعه آماری عبار
ت است از مجموعه ای از افراد که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند.(سرمد و دیگران،۱۳۸۵، ص ۱۷۷)
از آنجایی مطالعه روی کل افراد یا اشیاﺀ ، بسیار مشکل و عملی نیست و حتی در مورد برخی از مسائل غیر ممکن است . لذا آمارگر ، ترجیح می دهد مطالعه خود را روی قسمتی از افراد که « نمونه » نامیده می شود ، متمرکز نماید . ( دکتر مسعود نیکوکار ، ۱۳۸۷، ص ۴ ).
جامعه آماری: جامعه آماری در این تحقیق، کارکنان سازمان بازرگانی استان قم می باشد.
نمونه : برای بالا بردن ضریب اطمینان در تحقیق، کل جامعه آماری به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است.(از روش سرشماری استفاده شده است)
۳-۶) متغیرهای پژوهش
متغیر مستقل
متغیر مستقل این تحقیق توانمندی کارکنان می باشد که شامل اعتماد ، انگیزه ها ، ارتباطات ، دانش و مهارت کارکنان می باشد .
متغیر وابسته
متغیر وابسته تعهد سازمانی می باشد .
۳-۷) روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون های مورد استفاده
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از نمونه ها ، از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است.
۱)آمار توصیفی: در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، میانه ، واریانس و انحراف معیار برای توصیف نمونه کمک گرفته شده است.
۲) آمار استنباطی: در بخش آمار استنباطی از آزمون زیر استفاده خواهد شد:
آزمون رابطه و شدت همبستگی r پیرسون: جهت سنجش شدت رابطه و سطح معنی داری متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق؛ این آزمون از جمله آزمون های سنجش همبستگی بین دو متغیر می باشد و زمانی که متغیرهای ما در سطح سنجش فاصله ای باشند، از این آزمون استفاده می شود.
۴-۱) مقدمه
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده میپردازیم. این تحقیق قصد بررسی رابطه بین توانمندی (بر اساس مدل ملهم) و تعهد در بین کارکنان سازمان بازرگانی قم را دارد.
۴-۲) بررسی آلفای کرونباج جهت سنجش میزان پایایی پرسشنامه توانمندی و تعهد
همانطور که در جدول فوق آورده شده است، جهت سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. نتیجه بدست آمده بیانگر این مطلب است که، پرسشنامه از پایایی قابل قبولی (۸۳۲/۰) برخوردار میباشد.
بخش اول: آمار توصیفی
۴-۳) وضعیت نمرات پاسخگویان در متغیر توانمندی در بعد دانش و مهارت
جدول شماره ۴-۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متغیر توانمندی در بعد دانش و مهارت
فراوانی |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 07:41:00 ب.ظ ]
|