در اسلام عقل و حس هر دو ابزارهایی برای شناخت هستند که آیات متعددی بیانگر تأکید قرآن بر استفاده از این دو ابزار است اما نکتۀ قابل تأمل این است که این دو باید همواره با منبع ناب و عاری از خطای وحی تطبیق داده شوند تا انسان به معرفت صحیح و قابل‌اعتماد دست یابد. اما در مقابل در مکتب لیبرالیسم گروهی حس و گروهی نیزعقل را تنها راه معرفت می‌دانند. امّا گروهی که اعتقاد به عقل دارند معتقدند هر آنچه را که عقل انسان درک کند پذیرفته شده است و هر آنچه را که عقل درک نکند باید نفی کرد چرا که انسان باید در دایرۀ عقل خود به اثبات و نفی حقایق عالمبپردازدو یگانه ابزار شناسایی انسان عقل است. او باید بر اساس عقل خود اهداف و راه رسیدن به آن‌ها را جست و جو کند و عمل انسان باید بر اساس عقل باشد یعنی شناسایی عقلی ملاک دریافت بایدها و نبایدهای انسانی است.مکتبی که با تکیه بر خرد انسان، او را محور همۀ امور قرار می‌دهد و بار سنگین ادراک و فهم را تنها بر دوش عقل می‌نهد.. بدین ترتیب دلایل ذکرشده برای اعتقاد به تجربه به عنوان ابزار شناخت نیز صدق می‌کند. بهگونه‌ای که در واقع از نظر لیبرالیسم بایدهمه چیز را آزمود. هیچ‌چیز را نباید از پیش پذیرفت. هر چیزی قابل تجربهیا تجزیه و تحلیل عقلانی است. هر نظریه‌ای را با آزمون می‌توان پذیرفت. آزمون‌ها نیز حقیقت مطلق و همیشگی را به ما ارائه نمی‌دهند. اینکه کانت می‌گفت همه چیز را باید نقادی کرد مرادش این بود که به نقد دین نیز باید پرداخت. همان‌گونه که خود نیز این کار انجام داد و دین را از عرصۀ عقل نظری محترمانه به جایگاه عقل عملی کشاند و باب استدلال و برهان را بر دیانت بست و سرانجام عقلانیت را از دین گرفت. به اعتقاد نصری(۱۳۷۷، ص۲۰۳)، چون مکتب لیبرالیسم وحی را کنار می‌گذارد با مشکلات بسیار روبرو می‌شود که یکی از آن‌ها «علم زدگی» است. وقتی که وحی به واسطۀ افراط‌گری‌ها و تمامیت طلبی‌های اربابان کلیسا کنار گذاشته شد، بشری که خود را با دینی تحریف‌شده در تقابل دید ناگزیر شد تا جانشینی برای آن پیدا کند که بسیاری از طرفداران مکتب لیبرالیسم علم را جایگزین آن کردند. فرانسیس بیکن می‌گوید که علم مساوی است با توانایی و قدرت؛ و اگوست کنت نیز می‌گوید مذهب آیندگان علم خواهد بود؛ و در این میان دین را به اتهام اینکه آزمون‌پذیر نبود به عنوان یک سلسله پندارها و اوهامی که مانعی در راه خوشبختی انسان بود کنار گذاشتند (همان).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۴-۱- تقابل در اصول عملی برآمده از مبنای دین شناختی
دین روش کامل زندگی در مقابل جدا بودن دین از زندگی
به اعتقاد علامه طباطبایی (علامه طباطبایی، ج ۱، ۱۳۸۹، صص۴۱-۴۲) در اسلام میان روش دین و روش زندگی هیچ‌گونه جدایی نیست و کسانی که روش زندگی را اصالت داده و به دین جنبۀ تشریف داده، مقررات آن را تشریفات مذهبی می‌نامند و سخت در اشتباه‌اند. امّا اسلام روش زندگی را دین و راه خدایی که در برابر بشر گذاشته شده است می‌نامد و آیین حق را راه مستقیم و آیین باطل را راه کج می‌شمرد. امّا در مقابل لیبرالیسم به جدایی دین از زندگی انسان اعتقاد دارد. از آنجایی که عقل و خرد انسانی در جایگاه خدا قرار می‌گیرد دین به کنار رفته و مقبولیت خود را درمقابل عقل از دست می‌دهد و انسانی با چنین نگرشی در برخورد با مسائل مختلف زندگی روش‌هایی را می‌پذیرد که ناشی از خرد انسانی است امّا در اسلام دین مرجعی است که برای همۀ مسائل زندگی راه و روش تصریح شده و روشنی دارد.
بنابراین بر اساس مطالب فوق به این نتیجه می‌رسیم که دو مکتب اسلام و لیبرالیسم در زمینه‌های مختلف از جمله مبانی جهان شناختی، انسان‌شناختی، ارزش شناختی و دین‌شناخی و همچنین اصول عملی بر آمده از آن‌ها دارای نقاط تقابل فراوانی می‌باشند که در سبک زندگی و شاخص‌های مختلف آن از جمله اوقات فراغت و روابط انسانی تأثیر بسیار زیادی دارد به گونه‌ای که سبک‌های زندگی این دو مکتب را از یکدیگر متفاوت و جدا می کند.
۴-۴-۵- جمع‌بندی سؤال سه
بر اساس مطالبی که در رابطه با مبانی فکری مکتب اسلام و مکتب لیبرالیسم بیان شد می‌توان نتیجه گرفت که این دو مکتب در زمینۀ سبک زندگی به خصوص در رابطه با دو شاخصاوقات فراغت، روابط انسانی که در پژوهش پیش رو مورد مطالعه قرار گرفتند نیز با یکدیگر متفاوت خواهند بودکه در سؤال یک و سؤال دو پژوهش حاضر با بیان ویژگی‌های سبک زندگی درسه شاخصنام‌برده که با توجه و استنباط از مبانی فکری این دو مکتب بود به روشنی برشمرده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...