آخوندزاده (۱۳۹۱) در پژوهش خود به پیش‌بینی رضایت زناشویی از روی متغیرهای رضایت جنسی و رضایت از تن انگاره دانشجویان متاهل دانشگاه فردوسی مشهد پرداخته بود. نتایج حاکی از آن بود که رضایت از تن انگاره و رضایت جنسی، می ­توانند به ترتیب (۶۱/. و ۲۶/.) از واریانس رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل را پیش ­بینی کنند. همچنین متغیرهای رضایت از جنسی با رضایت زناشویی و رضایت از تن­انگاره با رضایت زناشویی و رضایت جنسی با رضایت از تن­انگاره ، با هم ارتباط مثبت و معناداری داشتند. نتایج همچنین بیانگر این بود که بین دو جنس در متغیر های رضایت از تن­انگاره، رضایت جنسی و رضایت زناشویی تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به نتایج و وجود ارتباط بین متغیر های رضایت از تن­انگاره، رضایت جنسی و رضایت زناشویی لزوم توجه بیشتر درمانگران به حیطه درمان مسائل جنسی زوجین را مطرح می‌کند و کاربرد برنامه هایی در زمیــنه اصـــلاح تن­انگاره در بین جوانان و مخصوصا زوجین می ­تواند باعث بهبود عملکرد جنسی در آن ها و در نتیجه رضایت بیشتر از زندگی زناشــویی­شان شود.

 

طاهری ، یاریاری ، صرامی و ادیب منش (۱۳۹۲)در مقاله ای تحت عنوان بررسی رابطه سبک های هویت ، شادکامی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان ‌به این نتیجه رسیدند که بین سبک های هویت هنجاری ، اطلاعاتی و شادکامی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک هویت اجتنابی و شادکامی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین سبک هویت اطلاعاتی با بهزیستی روان شناختی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت .

 

فلاح ، محرابی ، رضایی و نباتی (۱۳۹۲) در پژوهش به بررسی مقایسه ای عملکرد جنسی و کیفیت زندگی در زنان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و سالم پرداختند . نتایج نشان داد که بین عملکرد جنسی و کیفیت زندگی در بین زنان مبتلا به اختلال شخصیت و سالم تفاوت معنی داری وجود دارد.

 

۲-۹- جمع بندی و نتیجه گیری

 

با مرور مبانی نظری و پژوهشی سه متغیر اضطراب اجتماعی، سبک های هویت و رضایت جنسی، به نظر می‌رسد که این سه متغیر به لحاظ مبانی نظری می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و بر یکدیگر تاثیر گذار باشند. از طرفی اغلب پژوهش های صورت گرفته نیز این برداشت را تأیید می‌کنند. در عین حال با مرور پیشینه پژوهش مشخص گردید که جای پژوهش هایی که به طور دقیق ارتباط و نحوه اثرگذاری این سه متغیر بر یکدیگر را نشان دهد، خالی است و نیاز به انجام چنین پژوهش هایی بویژه در جامعه معلمین متاهل به شدت حس می شود.

 

فصل سوم

 

روش شناسی پژوهش

 

۳-۱ روش پژوهش

 

طرح پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است که با بهره گرفتن از شیوه تحلیل مسیر[۱۶۶] در راستای مدل یابی صورت پذیرفته است. روش تحلیل مسیر، روش آزمون کردن اعتبار یک نظریه ‌در مورد روابط علی (سببی) بین سه یا چند متغیر است که با بهره گرفتن از یک طرح پژوهش همبستگی انجام شده است.

 

۳-۲ جامعه آماری پژوهش

 

جامعه آماری این پژوهش، عبارت است از کلیه معلمین متأهل زن و مرد شهر مشهد که در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مشغول به تدریس در مقطع دبیرستان بودند.

 

۳-۳ نمونه مورد مطالعه

 

نمونه آماری این پژوهش، شامل ۳۱۰ نفر از جامعه مذکور با میانگین و انحراف معیار سنی ۷۷/۳۶ و ۱۸/۶ ‌می‌باشد که ویژگی های دموگرافیک آن ها در جدول زیر قابل ملاحظه است.

 

جدول ۳-۱: جدول ویژگی های دموگرافیک نمونه مورد مطالعه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فراوانی درصد جنسیت مرد ۱۵۴ ۷/۴۹ زن ۱۵۶ ۳/۵۰ سابقه خدمت ۰ تا ۵ سال ۳۹ ۶/۱۲ ۵ تا ۱۰ سال ۴۲ ۵/۱۳ ۱۰ تا ۲۰ سال ۱۱۱ ۸/۳۵ ۲۰ سال به بالا ۱۱۸ ۱/۳۸

۱ -۳-۲ روش نمونه گیری

 

روش نمونه گیری در پژوهش حاضر، روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. بدین ترتیب که ابتدا از بین نواحی هفت گانه شهر مشهد، ۳ ناحیه به طور تصادفی انتخاب شد. سپس از هر ناحیه انتخاب شده، ۲ مدرسه دبیرستان دخترانه و ۲ دبیرستان پسرانه به طور تصادفی انتخاب شد. در نهایت مدارس انتخاب شده به عنوان واحد نمونه گیری تلقی گردید و تمام معلمین آن مدارس مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

۳-۴ ابزار پژوهش

 

۳ -۴-۱ مقیاس سبک های هویت (۶G-ISI)

 

معرفی پرسشنامه: این ابزار توسط برزونسکی در سال ۱۹۸۹ ساخته شد و به وسیله ی وایت و همکارانش (۱۹۹۸)، مورد تجدید نظر قرار گرفت. این سیاهه به شیوه ای تنظیم شده است که افراد حتی با میزان تحصیلات ابتدایی قادر به پاسخ گویی به آن باشند. این سیاهه حاوی ۴۰ گویه است که ۱۱ گویه ی آن به سبک هویت اطلاعاتی، ۱۰ گویه ی آن به سبک هویت سردرگم- اجتنابی و ۹ گویه به سبک هویت هنجاری اختصاص دارد و ۱۰ گویه برای تعهد هویت منظور شده است. سوالات مربوط به هر سبک در جدول ذیل قابل مشاهده است.

 

جدول ۳-۲: سوالات خرده مقیاس های پرسشنامه سبک هویت برزونسکی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقیاس سوالات اطلاعات مدار ۲-۵-۶-۱۶-۱۸-۲۵-۲۶-۳۰-۳۳-۳۵-۳۷ هنجارمدار ۴-۱۰-۱۹-۲۱-۲۳-۲۸-۳۲-۳۴-۴۰ سردرگم/اجتنابی ۳-۸-۱۳-۱۷-۲۴-۲۷-۲۹-۳۱-۳۶-۳۸ تعهد ۱-۷-*۹-*۱۱-۱۲-*۱۴-۱۵-*۲۰-۲۲-۳۹

روایی و پایایی: وایت و همکاران (۱۹۹۸)، ضریب قابلیت اعتماد برای هریک از سبک های هویت اطلاعاتی، هنجاری، مغشوش و تعهد هویت را به ترتیب ۵۹/۰، ۶۴/۰، ۷۸/۰، و ۷۶/۰ به دست آوردند. در ایران حجازی و فارسی نژاد (۱۳۹۰)، ضریب قابلیت اعتماد برای خرده مقیاس های سبک هویت اطلاعاتی ۷۵/۰، سبک هویت هنجاری۶۳/۰، هویت سردرگم- اجتنابی ۶۸/۰ و تعهد هویت۷۰/۰ گزارش کرده‌اند. روایی این ابزار نیز در پژوهش آن ها از طریق تحلیل عاملی تاییدی تأیید شده است.

 

در پژوهش حاضر نیز ضریب آلفای کرونباخ برای سبک هویت اطلاعات مدار ۷۱/۰، برای سبک هنجار مدار ۷۸/۰، و برای سبک سردرگمی/ اجتنابی ۸۵/۰ به دست آمد.

 

روش نمره گذاری: نحوه­ نمره گذاری در این مقیاس از نوع لیکرت (۱= کاملاً مخالف،‌ تا ۵ = کاملاً موافق) ‌می‌باشد. سوالات به شکل مستقیم معکوس نمره گذاری می شود (سوالات ستاره دار در جدول فوق به شکل معکوس نمره گذاری می شود و بقیه به شکل مستقیم نمره گذاری می شود). حداقل و حداکثر نمره در سبک اطلاعاتی به ترتیب ۱۱ و ۵۵، در سبک هنجار مدار ۹ و ۴۵، و در سبک سردرگمی/ اجتنابی ۱۰ و ۵۰ ‌می‌باشد.

 

۳ -۴-۲ پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک[۱۶۷]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...