معیار خود واقع بینی :‌توانایی داشتن هدف در زندگی برای بدست آوردن توانایی های بالقوه و پیگیری معنی دار، جذاب و مهیج .

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

معیار واقع گرایی :‌توانائی ارزیابی صحیح موقعیت فعلی بر پایه صحیح و واقع بینانه .
معیار روابط بین فردی :‌توانایی ایجاد و حفظ روابط رضایتمندانه دو سویه که دارای درجه صحیحی از صمیمیت می‌باشد و راحت بودن در دادن و گرفتن احساسات.
معیار مسئولیت پذیری اجتماعی : توانایی بودن به عنوان یک عضو هماهنگ، مشارکت جو، سازنده در گروه های اجتماعی و مسئوول و وابسته بودن و دارای نگرانی‌های پایه در مورد دیگران .
معیار خوش بینی : توانایی در نگاه کردن به نیمه روشن تر زندگی و حفظ گرایش های مثبت به خصوص در رویارویی با موقعیت های سخت و پر تنش .
کاربرد : ‌شادمانی در روابط زناشوئی ارتباط قوی با موفقیت شغلی دارد.
این مطالعه عموماٌ بیان می‌کند که شادمان بودن در باره خود و زندگی همراه با عزت نفس مثبت، درک کردن خود، وجود داشتن در یک مسیر مشخص، انتظارات واقع بینانه، مهارتهای خوب بین فردی، همراه با حس مسئولیت پذیری در ارتباط با دیگران و توانایی حفظ نظرات مثبت در مواجه با شرایط سخت در تعیین رضایتمندی زناشویی سهیم هستند. این یافته ها خاطر نشان می‌کنند که رضایتمندی از همسر رابطه نزدیکی با خلق عمومی ( شادمانی، خوش بینی )، جنبه‌های درونی ( عزت نفس، خود آگاهی هیجانی، خود واقع بینی )، جنبه‌های بین فردی ( مسئولیت پذیری اجتماعی و روابط بین فردی و تطابق پذیری ) دارد.
طرح کلی:‌
در پژوهش حاضر ارتباط بین هوش هیجانی و رضایتمندی زناشویی بررسی شده است. لذا یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد.
در پژوهش همبستگی پژوهشگر روابط بین دو یا بیش از دو متغیر را بررسی می‌کند بدون اینکه هیچکدام از آنها را دستکاری یا کنترل کند. این گونه مطالعات را می‌توان برای بررسی این مطلب بکار برد که آیا متغیرهای مورد مطالعه با یکدیگر ارتباط دارد و در صورتی که رابطه ای کشف شود آیا این ارتباط مثبت است و شدت و قدرت آن چه اندازه است ( هومن، ۱۳۷۴ )
جامعه آماری، شیوه نمونه‌گیری و حجم نمونه :
جامعه آماریکلیه متأهلین (حداقل سه سال) فرهنگی و غیر فرهنگی شهرستان مشهد در سال ۱۳۸۵ ، ۱۶۳ زوج (۱۶۳ زن ، ۱۶۳ مرد) تعداد ۳۲۶ نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند.
نمونه انتخاب: کارمندان اداری بیمارستان امید، کارمندان اورژانس ۱۱۵ ، کارمندان بیمارستان ۱۷ شهریور ، فرهنگیان دبستان دختران نرگس (ناحیه ۴ مشهد)، مدرسه راهنمایی دخترانه صفورا ( ناحیه ۷ مشهد) ، دبستان پسرانه نوفل لوشاتو‌(ناحیه ۶ مشهد)، اولیاء دانش آموزان دبیرستان دخترانه فرزان (ناحیه ۳ مشهد) و دبیرستان دخترانه صدوقی (ناحیه ۳ مشهد).
نمونه گیری خوشه ای : شیوه ای از گزینش است که در آن واحد نمونه‌برداری که خوشه نامیده می شود انتخاب می گردد. نمونه گیری خوشه ای در موقعیت های مطلوب است که اعضای جمعیت آماری بطور طبیعی در واحدهایی گروه بندی شده اند که می توان آنها را به نحو مناسبی بصورت خوشه مورد استفاده قرار داد. در نمونه‌گیری خوشه ای تا پس از انتخاب نمونه ، اندازه دقیق نمونه قابل شناسایی نیست ، زیرا خوشه‌ها معمولاً اندازه یکسانی ندارند و اندازه نمونه به خوشه بستگی دارد که بطور تصادفی انتخاب می شوند.
فرمول محاسبه نمونه :

ابزار اندازه گیری
ابزار اندازه گیری پژوهش فعلی پرسشنامه می‌باشد که با توجه به متغیرهای پژوهش، اهداف، فرضیه ها و سئوال های پژوهش عبارتند از :

    1. پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی :این پرسشنامه توسط محقق ساخته شده و به اندازه گیری ویژگی های جمعیت شناختی می پردازد ( سن، جنس، میزان تحصیلات، شغل و … )
    1. آزمون هوش هیجانی بار – ان

آزمون هوش هیجانی بار – ان در سال ۱۹۸۰ با طرح این سؤال که « چرا بعضی مردم نسبت به بعضی دیگر در زندگی موفق ترند » آغاز گردید. در این سال مؤلف ، مفهوم ، تعریف و انداره ای از هوش غیر شناختی ارائه نمود.
استراتژی وی ( جهت ساخت آزمون ) شامل چهار مرحله اصلی است :

    1. طبقه بندی متغیرهای مختلف و تشخیص این که این متغیرها، تحت چه واژه های کلیدی قرار می‌گیرند (جهت تعیین عملکرد مؤثر و موفق و همچنین سلامت هیجانی مثبت)
    1. تعریف عملیاتی این عوامل
    1. ساختن طرحی از پرسشنامه ،‌جهت آزمون این عوامل
    1. تفسیر نتایج و به کارگیری آنها برای دسترسی به پایایی، ساختار عاملی وروایی آزمون

مشخصات آزمون هوش هیجانی بار – ان
این آزمون دارای ۱۱۷ سؤال و ۱۵ مقیاس می‌باشد که توسط بار – ان بر روی ۳۸۳۱ نفر از ۶ کشور ( آرژانتین، آلمان، هند، نیجریه و آفریقای جنوبی ) که ۸/۴۸ درصدآنان مرد و ۲/۵۱ درصد آنان زن بودند، اجرا شده و به طور سیستماتیک درآمریکای شمالی هنجار یابی گردید.
نتایج حاصل از هنجاریابی نشان داد که آزمون از حد مناسبی از اعتبار وروایی برخوردار است.
مراحل هنجار یابی در اصفهان
پس از مکاتبه با سازنده آزمون و دریافت نسخه ای از پرسشنامه ، کلیه سؤالات ترجمه و ویراستاری گردید، سپس متن ترجمه شده به زبان انگلیسی برگردان شد و دو فرم اولیه مقایسه گردید. نهایتاً در متن ترجمه شده اصلاحاتی صورت گرفت. سپس نسخه هایی تکثیر شد و در اختیار اساتید قرار گرفت و نظرات کارشناسانه آنها لحاظ گردید.
آخرین سئوال در محاسبات به حساب نمی آید. پاسخ ها به روش لیکرت ( کاملا ٌ موافقم، موافقم، تا حدودی،‌مخالفم و کاملاٌ مخالفم ) انتخاب می‌شود و به هر ماده بر اساس پاسخ آزمودنی نمره ای از ۱ تا ۵ تعلق می‌گیرد. این آزمون را می توان روی تمام افراد ۱۶ ساله و بیشتر که حداقل تحصیلات ابتدایی را داشته و آسیب شناختی یا هیجانی شدید ندارند، اجرا نمود. این پرسشنامه هم به صورت فردی و هم گروهی قابل استفاده است. ( دهشیری، ۱۳۸۲ ؛ شمس آبادی، ۱۳۸۳ )
پایایی[۳۴] و روایی[۳۵] :
تعیین ضرایب پایایی پرسشنامه( EQ-I ) از طریق روش های پایایی همسانی درونی و بازآزمایی انجام شده است. بررسی ها نشان داده اند که این پرسشنامه و خرده مقیاس‌های آن در فرهنگ های مختلف از سطوح بالای همسایی درونی و نیز از پایایی بازآزمایی بالایی برخوردار است : ( کیاروچی و همکاران ،‌۲۰۰۱ ). همسانی درونی بر مبنای میانگین ضرایب آلفای کرونباخ برای همه خرده مقیاس ها بالا هستند. از ضریب پائین ۶۹/۰ ( مسئولیت اجتماعی ) تا ضریب بالای ۸۶/۰ ( احترام به خود )، با میانگین کلی ضریب همسانی درونی ( ۷۶/۰ ). پایایی بازآزمایی در مورد دو گروه از آزمودنی های افریقای جنوبی به فاصله یک ماه و چهار ماه کسب گردید، پایایی باز آزمایی دوره یک ماهه برابر ۸۵/۰ و دوره چهار ماهه ۷۵/۰ بود ( بار – ان، ۱۹۹۷ ). در نمونه اسرائیلی نیز در یک دوره سه ماهه میانگین ضریب پایایی برابر با ۶۶/۰ به دست آمد ( بار – ان، ۲۰۰۰ ).
بررسی ها در خصوص روایی آزمون نیز میزان روایی بالایی را گزارش می‌کند.
مطالعه روایی صوری و محتوایی آزمون، بیانگر روایی خوبی برای آزمون است ( بار – ان، ۱۹۹۷ ). یافته های روایی یابی ( EQ-I ) نشان می‌دهند که این پرسشنامه هوش هیجانی را بر پایه همبستگی نمره کل ( EQ) با سایر ابزارهای سنجش تعبیر هوش هیجانی که نشان دهنده این سازه یا جنبه‌های بسیار مرتبط و آشکار آن هستند، ارزیابی می‌کند.
در ایران نیز پرسشنامه از نظر مسایل روان سنجی بررسی شده است.
در یک مطالعه، دهشیری ( ۱۳۸۲ ) یک گروه نمونه ۵۲۰ نفری از دانشجویان دانشگاههای تهران را انتخاب و پرسشنامه را بر روی آنها هنجاریابی نمود. میزان ضریب پایای پرسشنامه با بهره گرفتن از روش بازآزمایی بر روی ۳۵ آزمودنی و در فاصله زمانی یک ماه محاسبه گردید و میانگین برابر با ۷۳۵/۰ به دست آمد. میانگین ضرایب پایایی خرده مقیاس ها نیز دارای دامنه‌ای از میزان ۵۸/۰ ( ابراز وجود )، تا ۸۹۹/۰ ( تحمل استرس ) بود. همچنین میزان پایایی با روش همسانی درونی محاسبه و میانگین ضریب آلفای کرونباخ ۷۳۳/۰ به دست آمد.
بررسی روایی آزمون با روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان می‌دهد که در بین ۱۳ عامل که از ساختار عاملی نمونه امریکای شمالی ( بار – ان، ۱۹۹۷ ) به دست آمد، تعداد ۸ عامل برای آزمودنی های ایرانی نیز روایی داشت. این عوامل عبارتند از :‌خود خرسندی شامل ( خرده مقیاس احترام به خود همراه با بخشی از خود شکوفایی و خوش بینی ) ،‌کنترل تکانه، خوشی شامل ( بخشی از شادکامی و خود شکوفایی )، حل مساله، خود آگاهی هیجانی، روابط بین فردی، مسئولیت پذیری اجتماعی و انعطاف پذیری. به طور کلی این ۸ عامل ۵/۳۵ درصد از واریانس کل را تبیین می‌کنند. ۵ عامل دیگر که در این مطالعه به عنوان عوامل مشخص یا جداگانه بدست نیامدند شامل ابراز وجود، تحمل استرس، همدلی ،‌آزمون واقعیت و کنترل خشم بود. این مجموعه نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که این پرسشنامه در مورد جمعیت ایرانی از روایی قابل قبولی برخوردار می‌باشند .
در مطالعه دیگری، شمس آبادی ( ۱۳۸۳ ) یک گروه نمونه متشکل از ۹۲۳ دانش آموز دختر و پسر دوره متوسط شهر مشهد را انتخاب و پرسشنامه را بروی آنها هنجار یابی کرد. میانگین ضرایب پایایی با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۷۰/۰ و با بهره گرفتن از روش باز آزمایی به مدت ۱ ماه ۶/۷۲% بود.
همچنین در پژوهش وی از ۱۳ عامل بدست آمده در نمونه امریکای شمالی، تعداد ۷ عامل شامل کنترل تکانه، خودآگاهی هیجانی، حل مسأله، خود خرسندی، استقلال، مسئولیت پذیری اجتماعی و روابط بین فردی در این نمونه دارای روایی بودند.
پرسشنامه انریچ :‌
پربار سازی و تقویت رابطه ،‌ارتباط و خشنودی [۳۶]
( پرسشنامه رضامندی زناشویی )
این پرسشنامه توسط دیوید اچ. اولسون، دیوید جی. فورنیر، و جوئن ام. درانکمن [۳۷] تهیه شده است
توصیف آزمون :‌« پرسشنامه انریچ » یک ابزار ۱۱۵ سئوال، و فرم دیگر از آن ۱۲۵ سئوالی است. این پرسشنامه برای ارزیابی زمینه های بالقوه مشکل زا یا شناسایی زمینه های قوت و پرباری [۳۸] رابطه زناشویی بکار می رود. همچنین از این پرسشنامه برای تشخیص زوجهایی استفاده می‌شود که نیا زبه مشاروه و تقویت رابطه خود دارند. به علاوه، این پرسشنامه به عنوان یک ابزار معتبر در تحقیقات متعددی برای بررسی رضایت زناشویی مورد استفاده قرار گرفته است.
« پرسشنامه انریچ » از ۱۴ خرده مقیاس تشکیل شده است. مقیاس اول آن ۵ سئوالی و سایر مقیاسها هر کدام ۱۰ سئوال دارد. خرده مقیاسهای این پرسشنامه از این قرار است: تحریف آرمانی [۳۹] ( سئوالهای ۱ تا ۵ )، رضایت زناشویی [۴۰] ( سئوالهای ۶ تا ۱۵ )، مسایل شخصیتی[۴۱] ( سئوالهای ۱۶ تا ۲۵ )، ارتباط [۴۲]( سئوالهای ۲۶ تا ۳۵ )، حل تعارض[۴۳] ( سئوالهای ۳۶ تا ۴۵ )، مدیریت مالی[۴۴] ( سئوالهای ۴۶ تا ۵۵ )‌، فعالیتهای اوقات فراغت[۴۵] ( سئوالهای ۵۶ تا ۶۵ ) ،‌رابطه جنسی[۴۶] ( سئوالهای ۶۶ تا ۷۵ )، فرزندان و فرزند پروری[۴۷]، ( سئوالهای ۷۶ تا ۸۵ )، خانواده و دوستان[۴۸] ( سئوالهای ۸۶ تا ۹۵ )، نقشهای مساوات طلبی[۴۹] ( سئوالهای ۹۶ تا ۱۰۵ )، و جهتگیری مذهبی[۵۰] ( سئوالهای ۱۰۶ تا ۱۱۵)
نمره گذاری :‌در فرم ۱۱۵ سئوالی اجرا شده در ایران، برای هر یک از سئوالهای این پرسشنامه ۵ گزینه منظور شده است. گزینه سئوالها عبارتند از « خیلی زیاد »، « زیاد »، « در حد متوسط »، « کم » و « خیلی کم »، بجز سئوالهای ۹۶ تا ۱۰۵ که برای آنها گزینه های « همیشه »، « اغلب اوقات »، « نمی‌دانم » ،‌« خیلی کم » و « هیچوقت » اختیار شده است. نمره بالاتر نشانه رضامندی بیشتر زناشویی است. پاسخنامه به صورت یک برگ جدا در اختیار آزمودنیها قرار می‌گیرد .
اعتبار :‌ضرایب آلفای « پرسشنامه انریچ » در گزارش اولسون، فورنیر و دراکمن ( ۱۹۸۹ ) برای خرده مقیاسهای تحریف آرمانی ،‌رضایت زناشویی، مسایل شخصیتی، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیتهای اوقات فراغت، رابطه جنسی، فرزندان و فرزند پروری، خانواده و دوستان، نقشهای مساوات طلبی به ترتیب از این قرار است : ۹/۰، ۸۱/۰، ۷۳/۰، ۶۸/۰، ۷۵/۰، ۷۴/۰، ۷۶/۰، ۴۸/۰، ۷۷/۰، ۷۲/۰، ۷۱/۰ . ضریب آلفای خرده مقیاسهای انریچ در چندین تحقیق متفاوت از ۶۸/۰ ( برای نقشهای مساوات طلبی) تا ۸۶/۰ ( برای رضایت زناشویی ) با میانگین ۷۹/۰ بوده است. اعتبار بازآزمایی پرسشنامه در فاصله ۴ هفته بین ۷۷/۰ ( برای فعالیتهای اوقات فراغت ) تا ۹۲/۰ ( برای روابط جنسی و تحریف آرمانی ) با میانگین ۸۶/۰ بوده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...