همان طور که در فصل قبل دیدیم، روش های تخمین کانال مبتنی بر معیار بیز نظیر الگوریتم MMSE عملکرد بهتری نسبت به روش های تخمین کانال مبتنی بر آمار کلاسیک نظیر الگوریتم LS ارائه می دهند، اما با دو مشکل عمده روبه رو هستند: یکی وابستگی به اطلاعات آماری کانال نظیر ماتریس خودهمبستگی کانال و دیگری پیچیدگی محاسباتی است که این روش ها در عمل دارند. از این رو استخراج روش هایی که ضمن ارتقای عملکرد الگوریتم های تخمین کانال مبتنی بر معیار LS، از پیچیدگی محاسباتی کمتری نسبت به الگوریتم تخمین کانال مبتنی بر معیار MMSE برخوردار باشند از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور شهودی می توان گفت که بهره برداری از اطلاعات پیشین در مورد سیگنال مطلوب مانند اطلاعات آماری و یا مدل و ساختار سیگنال می تواند به بهبود کیفیت تخمین آن سیگنال کمک کند. از آن جا که کانال فیزیکی تاثیر گسترده و بسیار چشمگیر در سیگنال دریافتی در گیرنده دارد، مطالعه و مدل کردن کانال فیزیکی در محیط های گوناگون انتشاری در طراحی سیستم های مخابراتی، یکی از مهم ترین موضوعات مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در چند دهه ی گذشته بوده است. مطالعات تئوریک، عملی و آزمایشگاهی در مورد کانال مخابراتی منجر به ارائه ی مدل هایی برای توصیف مشخصات کانال بر اساس نحوه ی انتشار در محیط شده است. در [۱۲]، [۱۵]، [۱۶]، [۳۴]، [۳۵]، [۴۱]، و [۴۲] تعدادی از منابع علمی که به بررسی کانال از دیدگاه تئوری و یا از دیدگاه عملی و آزمایشگاهی پرداخته اند آمده است. دسته بندی پاسخ ضربه کانال بر اساس پروفایل تاخیر توان، از شناخته شده ترین و پر کاربرد ترین مدل های کانال در نظر گرفته شده در شبکه های سلولی نظیر مدلCOST 207 می باشد [۱۲]. در این بین سه مدل two-ray، TU[164]، و HT[165] از رایج ترین مدل هایی هستند که دارای کاربرد عملی گسترده ای می باشند [۲۵].

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این فصل الگوریتمی را پیشنهاد می دهیم که با بهره بردن از مدل کانال محوشدگی two-ray بدون نیاز به اطلاعات آماری، عملکرد تخمینگر LS کانال را به طور قابل ملاحظه ای ارتقا می دهد. با توجه یه اینکه نویز نقش کلیدی در NMSE تخمین کانال بازی می کند، اتخاذ روش هایی به منظور کاهش اثر نویز در تخمینگر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این روش با بهره گرفتن از آزمون فرضی [۱۶۶]GLR و حذف بخشی از نویز از تخمینگر LS، عملکرد آن بهبود می یابد. علاوه بر این الگوریتم پیشنهادی از پیچیدگی محاسباتی کمتری نسبت به آنچه که در بخش (۷-۲) آمد برخوردار است. در ادامه به معرفی مدل کانال محوشدگی two-ray پرداخته و سپس به تشریح الگوریتم تخمین کانال پیشنهادی می پردازیم.
مدل کانال two-ray
پاسخ ضربه ی کانال محوشدگی two-ray متغیر با زمان در باند پایه، متناسب با آنتن فرستنده ی ام و آنتن گیرنده ی ام به صورت زیر بیان می شود [۳۸]:

(۸-۱)  

که در آن و بهره ی کانال و فرایند های گوسی مختلط غیر همبسته با میانگین صفر هستند و تاخیر متناسب با مسیر دوم کانال

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...