مدل SWOT برای کلیه سازمان­ها اعم از دولتی، خصوصی در شرایط رقابتی و غیر رقابتی برای کلیه سطوح ملی صنعت، شرکت،SBU و حتی وظیفه، برای پیشنهاد راهکارهای بقا و تعامل با عوامل محیطی کاربرد جدی دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۳-۸: ماتریس سوات. ]۱[.
۳-۳-۳ مرحله تصمیم گیری
در مرحله سوم، با بهره گرفتن از روش منحصر بفرد ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی[۸۹] (QSPM)، گزینه های مختلف استراتژی های قابل اجرایی که در مرحله دوم شناسایی شده اند، به شیوه های عینی و بدون اعمال نظر شخصی مورد ارزیابی و قضاوت قرار می گیرند. در این تحقیق در مرحله تصمیم گیری علاوه بر بهره گیری از ماتریس مذکور از روش تحلیل سلسله مراتبی به منظور اولویت بندی و انتخاب استراتژی های مناسب استفاده خواهد شد.
۳-۴ تعیین استراتژی های بهینه با بهره گرفتن از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)
یک روش تحلیل کمی تر برای اولویت بندی و تعیین جذابیت استراتژی های پیشنهادی، استفاده از ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی است که به عنوان یک ابزار تحقیقی مورد استفاده می گیرد. با بهره گرفتن از این روش می توان به صورت عینی استراتژی های گوناگونی را که در زمره بهترین استراتژی ها هستند مشخص نمود. در تهیه و تنظیم این ماتریس از نتایج و جدول های بدست آمده در دو مرحله قبلی ورود اطلاعات و مقایسه برای نتیجه گیری در مورد استراتژی های تهیه استفاده می شود]۳[.
مراحل تهیه این ماتریس به شرح ذیل می باشد:
مرحله اول: فرصت ها و تهدیدات کلیدی سازمان و همچنین نقاط قوت و ضعف داخلی آن که از بررسی های داخلی خارجی بدست آمده در ستون طرف راست ماتریس نوشته می شود. در این ستون یعنی ستون عوامل اصلی تعیین کننده موفقیت و شکست سازمان که مستقیماً از ماتریس های ارزیابی عوامل داخلی و خارجی به این ماتریس منتقل می شوند.
مرحله دوم: به هر یک از فرصت ها، تهدیدات، قوت ها و ضعف ها بر اساس میزان اهمیت آن وزنی تخصیص می یابد. بگونه ای که از مجموع وزن های فرصت ها و تهدیدات برابر با یک و مجموع وزن های قوت ها و ضعف ها نیز برابر با یک گردد.
مرحله سوم: نوع استراتژی با بهره گرفتن از چهار روش ذکر شده در بخش مقایسه تعیین شده و پس از آن گزینه های استراتژی مرتبط با نوع استراتژی تعیین شده ارائه می گردد.
مرحله چهارم: امتیاز جذابیت استراتژی با توجه به هر یک از نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید تعیین می گردد. در این مرحله امتیاز ۱ بدون جذابیت، ۲ تاحدی جذابت، ۳ دارای جذابیت معقول و امتیاز ۴ بسیار جذاب می باشد.
مرحله پنجم: جمع نمره های جذابیت را حساب کنید.
مرحله ششم: مجموع امتیازات وزنی داده شده محاسبه گردیده و استراتژی که بالاترین امتیاز وزنی را دارا باشد به عنوان استراتژی برتر انتخاب می گردد.
جدول ۳-۹: ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی. ]۳[.

  استراتژی ها
  استراتژی ۱ استراتژی ۲ استراتژی ۳
ردیف عوامل اصلی تعیین کننده موفقیت و شکست شرکت ضریب نمره جذابیت جذابیت نهایی نمره جذابت جذابیت نهایی نمره جذابیت جذابیت نهایی
فرصت ها
۱
.
.
.
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...