ضخامت * رزین * الیاف شیشه ۱ ۰۰۶/ ۰ ۰۰۶/۰ ۰۲/۰ ۸۹۵/۰
خطا ۳۲ ۲۱۶/۱۱ ۳۵/۰
مجموع ۳۹ ۹۷/۹۵

شکل۴-۲۷ اثرات مستقل متغیرهای مختلف تیمار بر جذب آب دو ساعت پانل
۴-۹-۱ تاثیر مستقل نوع ضخامت بر جذب آب بعد از ۲ ساعت پانل
در شکل مقایسه میانگین ها (شکل ۴-۲۸) مشاهده می گردد که میانگین های جذب آب بعد از ۲ ساعت در پانل های با ضخامت مرکزی ۱۹ میلی متر مقدار بیشتری را نشان می‌دهد، بنابراین استفاده از ضخامت های بیشتر چوب در مرکز پانل، جذب آب بیشتری را ایجاد می‌کند که این پدیده می تواند به دلیل افزایش سطح تماس چوب با آب باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نوربخش، ا. (۱۳۸۲) بیان می کند اکثر پلاستیک ها دارای میزان جذب آب بسیار کمی هستند و مولکول های آب نمی تواند به داخل مناطق بسپار آمورف و یا کریستالی نفوذ کند، لذا مواد دیگر چندسازه مانند الیاف سلولزی جذب آب را بر عهده دارند.

شکل ۴-۲۸ مقایسه میانگین ها برای تاثیر مستقل ضخامت بر جذب آب ۲ ساعت پانل
۴-۹-۲ مقایسه جذب آب بعد از ۲ ساعت نمونه های پانل و شاهد
مقایسه میانگین های درصد جذب آب پانل و چوب پالونیا نیز بعد از ۲ ساعت غوطه وری در آب توسط آزمون T-Test، تفاوت نمونه های پانل و شاهد را معنی دار نشان داد. با توجه به شکل ۴-۲۹ مشاهده می کنیم که نمونه های پانل درصد جذب آب بسیار کمتری نسبت به چوب پالونیا دارا هستند به طوریکه نمونه های شاهد در حدود ۸ برابر درصد جذب آب بیشتری نسبت به پانل ها نشان دادند که این کاهش جذب آّب در پانل ها مربوط به بسته شدن مقاطع عرضی چوب توسط رویه های الیاف شیشه می‌باشد.

شکل ۴-۲۹ مقایسه میانگین جذب آب ۲ ساعت نمونه های پانل و شاهد
۴-۱۰ آزمون جذب آب بعد از۲۴ ساعت
نتایج اندازه گیری میانگین های جذب آب بعد از ۲ ساعت در جدول ۴-۱ ارائه گردیده است. همانطور که در جدول تجزیه واریانس ۴- ۱۱ مشاهده می‌شود. اثر مستقل ضخامت در آزمون جذب آب پانل بعد از ۲۴ ساعت معنی دار بوده است.
اثرات مستقل متغیرهای مختلف تیمار بر جذب آب ۲۴ ساعت نیز در شکل ۴- ۳۰ آورده شده است.
۴-۱۱ تجزیه واریانس و تاثیر مستقل و متقابل متغیرهای مختلف تیمار بر جذب آب ۲۴ ساعت پانل
عوامل متغیر درجه آزادی مجموع مربعات میانگین مربعات P F
ضخامت ۱ ۵۰۶۳/۴۹ ۵۰۶۳/۴۹ ۵۶/۱۲۹ ۰۰۰/۰
رزین ۱ ۰۳۰۲/۰ ۰۳۰۲/۰ ۰۸/۰ ۷۸/۰
الیاف شیشه ۱ ۰۲۰۳/۰ ۰۲۰۳/۰ ۰۵/۰ ۸۹۱/۰
ضخامت * نوع رزین ۱ ۳۸۰۳/۰ ۳۸۰۳ /۰ ۰۰/۱ ۳۲۶/۰
ضخامت * الیاف شیشه ۱ ۷۰۲۲ /۰ ۷۰۲۲/۰ ۸۴/۱ ۱۸۵/۰
رزین * الیاف شیشه ۱ ۰۹۰۲/۰ ۰۹۰۲/۰ ۲۴/۰ ۶۳/۰
ضخامت * رزین* الیاف شیشه ۱ ۱۳۲۳/۰ ۱۳۲۳/۰ ۳۵/۰ ۵۶/۰
خطا ۳۲ ۲۲۸/۱۲ ۳۸۲۱/۰
مجموع ۳۹ ۰۸۹۸/۶۳

شکل۴-۳۰ اثرات مستقل متغیرهای مختلف تیمار بر جذب آب ۲۴ ساعت پانل
۴-۱۰-۱ تاثیر مستقل ضخامت بر جذب آب پانل بعد از ۲۴ ساعت
جدول تجزیه واریانس ۴-۱۱ نشان می دهد که تاثیر مستقل ضخامت بر آزمون جذب آب بعد از ۲۴ ساعت پانل معنی دار
می‌باشد. با مشاهده میانگین های جذب آب بعد از ۲۴ ساعت پانل (شکل۴-۳۱) مشاهده می‌شود که بیشترین مقدار جذب آب نیز مربوط به پانل ها یی است که دارای ضخامت مرکزی بیشتری هستند.

شکل ۴-۳۱ مقایسه میانگین ها برای تاثیر مستقل ضخامت بر جذب آب ۲۴ ساعت پانل
۴-۱۰-۲ مقایسه جذب آب بعد از۲۴ ساعت نمونه های پانل و شاهد
مقایسه میانگین های درصد جذب آب پانل و چوب نیز بعد از ۲۴ ساعت غوطه وری توسط آزمونT-Test ، تفاوت معنی داری را بین نمونه های پانل و شاهد نشان داد. با توجه به شکل ۴-۳۲ مشاهده می‌کنیم که نمونه های پانل بعد از این مدت نیز درصد جذب آب بسیار کمتری نسبت به چوب دارا هستند که این موضوع به همان علت بسته شدن بخش های عرضی چوب توسط رویه های الیاف شیشه نسبت داده می‌شود.

شکل ۴- ۳۲ مقایسه درصد جذب آب بعد از۲۴ ساعت نمونه های پانل و شاهد
استنتاج
استفاده از ضخامت لایه مغزی ۹ میلی متر در ساخت پانل ساندویچی به طور کل مقاومت های مطلوب تری را نسبت به ضخامت لایه مغزی ۱۹ میلیمتر در آزمون های خمش، فشار لبه ای و جذب آب نشان داد، بنابراین استفاده از ضخامت های کمتر چوب در لایه مغزی علاوه بر مقاومت های مکانیکی بالاتر از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر است. به جزء در مواردی که مقاومت به فشار سطحی پارامتر مهمی باشند استفاده از ضخامت ۱۹ میلیمتر خواص مطلوب تری را نشان می دهد.
پانل های ساخته شده با رزین اپوکسی، مقاومت های مکانیکی بالاتری را در آزمون های فشار لبه ای و کشش عمود بر سطح پانل، نسبت به رزین پلی استر دارای نشان دادند که این به دلیل گروه های اپوکسی و هیدروکسیل قوی در زنجیره ملکولی رزین اپوکسی نسبت به رزین پلی استر با پیوند های کئووالانس می‌باشد. بنابراین جهت دستیابی به خواص مطلوب ذکر شده، استفاده از رزین اپوکسی در ساخت پانل مطلوب تر می باشد.
نوع الیاف شیشه تاثیر مستقل و متقابل معنی داری بر روی هیچ یک از آزمایشات مکانیکی و فیزیکی نداشت. بنابراین استفاده از الیاف شیشه نوع سوزنی با هزینه کمتر از لحاظ اقتصادی مطلوب تر است.
نتایج دانسیته نیز نشان داد پانل های ساخته شده با ضخامت های لایه مغزی ۱۹ میلی متر (gr/cm35/.0)، به دلیل حجم بیشتر چوب در مرکز پانل، دانسیته کمتری نسبت به پانل های با ضخامت لایه مغزی ۹ میلی متر ( gr/cm37/.0) داشتند.
پیشنهادات
آنچه که در این پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت در واقع مقدمه ای است برای تحقیقات بیشتر در زمینه تولید فرآورده پانل ساندویچی با مرکزیت چوب که تولید آن در دنیا رو به افزایش است و در کشور ما هنوز ناشناخته باقی مانده است و در واقع این آغاز تلاش و تحقیق بیشتر در این زمینه را می طلبد.
با توجه به اهمیت تولید پانل های ساندویچی از گونه های سریع الرشد پیشنهاد می گردد تحقیقات زیر در این خصوص انجام شود:
۱- مقایسه خواص مکانیکی این فرآورده ساخته شده با خواص پانل ساخته شده با سایر چوب های سبک مانند چوب بالزا )چوب معمول مورد استفاده در ساخت پانل های ساندویچی) تحت همان شرایط و فاکتورهای تعیین شده
۲- تعیین خواص عایق صوتی و حرارتی این فراورده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...