منابع کارشناسی ارشد با موضوع بهبود هوشمندانه انتخاب ... |
معادله ۲‑۴
معمولاً یک طرح انتخاب سوال انطباقی این است که در جستجوی سوال، نیاز به حداکثر اطلاعات در هر یک از روش های فوق در برآورد توانایی فعلی اجرا شده، میباشد. با این حال، روشهای دیگر که با بهره گرفتن از اطلاعات در نقطه برش بین دستههای مختلف به جای برآورد توانایی فعلی وجود دارد [۷].
یکی دیگر از این روشها نظریه سوال پاسخ (IRT) میباشد. نظریه سوال پاسخ، خانوادهای از مدلهای ریاضی است که برای توصیف چگونگی برقراری ارتباط افراد با آیتمهای آزمون استفاده می شود. با «آزمون انطباقی کامپیوتری» بر پایه IRT سوال بعدی بر اساس امتیاز بدست آمده از پاسخ به تمام سوالهای قبلی از مجموعه سوالها انتخاب می شود. در مرحله اول از «آزمون انطباقی کامپیوتری» ، هر چند تنها یک یا دو سوال اول مورد ارزیابی قرار میگیرد ، سوال بعدی است که بر اساس قانون هر «مرحله» انتخاب می شود ، اگر اولین سوال به درستی پاسخ داده شد، تخمین قبلی تتای آزموندهنده با یک مقداری افزایش مییابد (به عنوان مثال ۰.۵۰)؛ در حالی که ، در صورتی که پاسخ سوال اول نادرست باشد، برآورد تتای اصلی با همان مقدار کاهش مییابد. هنگامیکه آزمون ادامه دارد ، ورق پاسخ متشکل شده است از حداقل یک پاسخ درست و نادرست به سوال، در نتیجه بیشترین درستنمایی برآورد شده[۵](MLE) برای محاسبه تتا برآورد جدید استفاده شده است ، که بر مبنای پاسخ همه سوالها آزموندهنده تا آن نقطه در آزمون میباشد [۵].
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
پس از پردازش هر سوال ، تخمین تتای جدید برای انتخاب سوال بعدی استفاده می شود. این سوال، یک سوال ارائه نشده از بانک سوالها است که بیشترین اطلاعات برای ارزش تتای در حال حاضر برآورد شده، فراهم می کند. شکل ۲‑۲، شکل ۲‑۳ و شکل ۲‑۴ «حداکثر اطلاعات» سوال مطرح شده در «آزمون انطباقی کامپیوتری» را نشان می دهند. شکل ۲‑۲ توابع اطلاعات برای ۱۰ سوال ، برای برآورد اولیه تتا برای آزمون دهنده ساختگی (مشخص شده در یک خط عمودی ) را نشان میدهد. این مقدار در ۰.۰ است که مقدار متوسط در مقیاس تتا ارائه شده است. ارزش اطلاعات برای همه سوالها مطرح شده برای سطح تتا محاسبه شده است. شکل ۲‑۲ نشان می دهد که سوال ۶ بیشترین اطلاعات از ۱۰ سوال برای تتا برابر ۰.۰ را فراهم می کند. بنابراین ، سوال ۶ پردازش و ارزیابی می شود [۵] .
شکل ۲‑۲: توابع اطلاعات برای ۱۰ سوال.
بر اساس این نمره (جواب نادرست در این مورد)، ارزش تتای جدید با درجه ۱. ۰ تعریف شده است ، و در نتیجه در حال حاضر مقدار آن ۱. ۰- است. بر اساس قواعد انتخاب سوال با حداکثر اطلاعات ، سوال ۴ انتخاب می شود. (شکل ۲‑۳ ) چون درجه تتا داده شده بیشترین اطلاعات را شامل می شود و این سوال ارزیابی می شود. با توجه به فرض که جواب به سوال ۴ درست است ، MLE می تواند برای تخمین تتای جدید استفاده شود.
شکل ۲‑۳: توابع اطلاعات برای ۹ سوال.
نتیجه تتا برابر ۰.۵۰- است. نیز با انتخاب سوال بر اساس شکل ۲‑۴. ارزیابی ، برآورد تتا و انتخاب سوال ادامه مییابد تا سوالی برای یافتن پیدا نشود [۵] .
شکل ۲‑۴: توابع اطلاعات برای ۸ سوال.
پایان دادن به آزمون انطباقی
یکی از مهمترین مشخصه های آزمون انطباقی، معیار قطع آزمون که خیلی وابسته به اهداف مختلف آزمون است،می باشد. برخی از آزمونها صرفا برای انتخاب و یا طبقه بندی استفاده میشوند، به عنوان مثال چه موضوع و واحد مشخصی توانسته است به آزموندهنده در دبیرستان یا دانشجو در دانشگاه در مسیر یادگیری کمک کند و یا چه کسی برای کار پذیرفته خواهد شد. آزمایشهای دیگری هم برای مشاوره و یا اهداف کلینیکی استفاده میشوند. هدف، آزمونهایی است که به بهترین وجه تواناییهای افراد را تعیین کند. در زمینه آزمونهای تطبیقی ، این دو هدف با دو قانون مختلف خاتمه آزمون تحقق مییابد.
هدف از طبقه بندی این است که نتایج دانشجوها با چند ارزش برش مقایسه شود. هدف این است که دقیقترین طبقه بندی ایجاد شود. برای اینکه این را در زمینه آزمونهای انطباقی کامپیوتری بدست آوریم، باید برآورد تتا و اندازه گیری استاندارد خطا پیادهسازی شود. آزموندهنده با مقدار برش (بیان شده در سطح تتا) بیان شده در بالا، اگر تتا با فاصله اطمینان ۹۵ درصد برآورد شود (محاسبه شده به عنوان ± دو خطای استاندارد اندازه گیری ) در بالا یا زیر نمره برش طبقه بندی می شود. همانطور «آزمون کامپیوتری انطباقی» می تواند این تصمیم را بعد از هر سوال پردازش ارزیابی کند، آزمایش می تواند در زمانی که این شرایط را ملاقات کرد پایان یابد. نتیجه این آزمون که مجموع طبقه بندی برای گروهی از آزموندهندگان که در آن تمام آنها با ۵ درصد نرخ خطا ساخته خواهد شد. نرخ خطا را میتوان با اندازه فاصله اعتماد خطا در سراسر برآورد تتا کنترل کرد.
کاربردهای آزمون انطباقی کامپیوتری
هر چند «آزمون انطباقی کامپیوتری» به مدت چندین دهه مورد بررسی قرار گرفته است، کاربردهای آن در قلمرو واقعی به تازگی پدیدار می شود. برای مثال، دهه اخیر شاهد ظهور برنامه کامپیوتری آزمونهای تعیین شغل[۶] (هیأت مدیره دانشگاه، ۱۹۹۰، وارد، ۱۹۹۸)، آزمونهای انطباقی کامپیوتری ریاضی، خواندن و نوشتن (آزمون دانشگاه های آمریکا، ۱۹۹۳)، نسخه «آزمون انطباقی کامپیوتری» مجموعه استعداد کلامی نیروهای مسلح (کوران و وایز، ۱۹۹۴، مک براید، ۱۹۹۷، مورنو و سگال، ۱۹۹۲، مورنو، وتزل، مک براید و ویس، ۱۹۹۴) و نسخه منطبق بر سنجش انطباقی امتحان ورودی تحصیلات تکمیلی (مرکز خدمات آزمونهای آموزشی، ۱۹۹۳) است. همچنین آزمون انطباقی کامپیوتری حداقل در یک مدرسه بزرگ منطقهای اجرا شده است (کینگز بوری و هوسر، ۱۹۹۳) و چندین هیأت داوری مجوز پروانه، حداقل در حال ارزیابی فرایند آزمون انطباقی هستند (زارا، ۱۹۹۸).
ساختار آزمون انطباقی کامپیوتری
هدف انتخاب سوال با بیشترین نزدیکی سطح دانش با سطح دانش آزموندهنده میباشد. که این هدف با انجام سه تابع انجام می شود که به هم وابسته هستند. در هر تابع تعدادی سوال شرایط لازم را برای رسیدن به تابع بعد پیدا می کنند. در تابع آخر تنها یک سوال به عنوان خروجی از این روند میباشد. شکل ۲‑۵ روند شرح داده شده در بالا را نشان میدهد [۱۰]. در سالهای اخیر، پایه های اساسی روانسنجی آزمونها تغییر شگفتانگیزی یافته است. با وجود اینکه نظریه کلاسیک آزمون[۷] چندین دهه به توسعه آزمونها کمکهای فراوان نمود، نظریه سوال پاسخ به سرعت به خط فکری پایه های نظری اندازه گیری درآمده است. اکنون نظریه سوال پاسخ زیربنای چند آزمون عمده را تشکیل میدهد. به ویژه «آزمون انطباقی کامپیوتری»،که بر نظریه سوال پاسخ استوار است. در «آزمون انطباقی کامپیوتری» آزموندهندگان به سوالهایی پاسخ می دهند که به نحو مطلوب برای اندازه گیری قابلیتها و تواناییهای آنان انتخاب شده است. آزمون دهندگان مختلف به سوالهای یکسان پاسخ نمیدهند. اصول نظریه سوال پاسخ، در حالی که امکان انتخاب مناسبترین سوال ها برای هر آزموندهنده را فراهم می کند، همترازسازی زیر مجموعههای سوالها را نیز امکان پذیر می سازد. برای مثال، در مجموعه آزمون استعداد شغلی در خدمات نظامی، آزمون استعداد تحصیلی(SAT)، آزمایش ورودی دوره تحصیلات تکمیلی(GRE) ، برای برآورد توانایی آزموندهندهها از نظریه سوال پاسخ استفاده می شود.
شکل ۲‑۵ : انتخاب سوال انطباقی [۱۰].
جدول ۲‑۱ : مشاهده عملکرد توابع و بازخورد آنها بعد از پاسخ به سوال.
نام تابع
نحوه انتخاب سوال
ارزیابی جواب
۱
انتخاب سوال بر اساس موضوع درس
انتخاب سوالهایی که به موضوع آزمون مرتبط است
با بهره گرفتن از مقدار نتیجه تابع دوم، حیطه موضوعات سوالها را بروزرسانی می کند.
۲
انتخاب سوال بر اساس نظریه سوال پاسخ
انتخاب سوال بر اساس برآورد سوال (مانند سختی سوال)
بروزرسانی سطح دانش آزمون دهنده
۳
انتخاب سوال بر اساس تاریخچه سوالهای پاسخ داده شده
حذف سوالهایی که قبلا پرسیده شده است.
اضافه نمودن سوال به لیست آخرین سوالهای پرسیده شده
هر چند «آزمون انطباقی کامپیوتری» به مدت چندین دهه مورد بررسی قرار گرفته است، کاربردهای آن در قلمرو واقعی به تازگی پدیدار می شود. برای مثال، دهه اخیر شاهد ظهور برنامه کامپیوتری آزمونهای تعیین شغل (هیأت مدیره دانشگاه، ۱۹۹۰، وارد، ۱۹۹۸)، آزمونهای انطباقی کامپیوتری ریاضی، خواندن و نوشتن (آزمون دانشگاه های آمریکا، ۱۹۹۳)، نسخه «آزمون انطباقی کامپیوتری» مجموعه استعداد کلامی نیروهای مسلح (کوران و وایز، ۱۹۹۴، مک براید، ۱۹۹۷، مورنو و سگال، ۱۹۹۲، مورنو، وتزل، مک براید و ویس، ۱۹۹۴) و نسخه منطبق بر سنجش انطباقی امتحان ورودی تحصیلات تکمیلی (مرکز خدمات آزمونهای آموزشی، ۱۹۹۳) است. همچنین سنجش انطباقی کامپیوتری حداقل در یک مدرسه بزرگ منطقهای اجرا شده است (کینگز بوری و هوسر، ۱۹۹۳) و چندین هیأت داوری مجوز پروانه، حداقل در حال ارزیابی فرایند سنجش انطباقی هستند (زارا، ۱۹۹۸).
در نظریهسوال پاسخ ، سطح توانائی شخص از روی پاسخهای وی به سوالهای آزمون برآورد می شود. مدل سوال پاسخ مشخص می کند که سطح توانائی اشخاص و ویژگیهای سوال چگونه به یکدیگر مربوط میشوند. سطح توانائی در بافت یا زمینه مدل برآورد می شود، و لذا نظریه سوال پاسخ اندازه گیری بر پایه مدل است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 09:54:00 ق.ظ ]
|