منابع کارشناسی ارشد با موضوع بررسی میزان اثربخشی سازمانی ... |
سازمانهای متعالی مأموریت و آرمان خود را از طریق ایجاد و تدوین یک استراتژی متمرکز بر منافع ذینفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشی که در آن فعالیت میکنند، به اجرا درمیآورند. خطمشیها، اهداف و فرآیندها بهمنظور تحقق استراتژیها تدوین و جاری میشوند. خطمشی متعالی در موارد زیر خلاصه میشود:
خطمشی و استراتژی بر اساس خواستهها و انتظارات حال و آینده ذینفعان پایهریزی میشوند.
خطمشی و استراتژی بر اساس اطلاعات حاصل از اندازهگیری عملکرد، تحقیقات، یادگیری و فعالیتهای خلاقانه، پایهریزی میشوند.
خطمشی و استراتژی تدوینشده، موردبازنگری قرار گرفته و بهروز میشوند.
خطمشی و استراتژی از طریق چارچوب فرآیندهای کلیدی جاری میشوند.
خطمشی و استراتژی اشاعه داده شده و به اجرا در میآیند.
معیار کارکنان
سازمانهای متعالی تمامی توان بالقوه کارکنان خود را در سطوح فردی، تیمی و سازمانی اداره کرده، توسعه بخشیده و از آن بهره میگیرند. آنها عدالت و برابری را ترویج کرده، کارکنان را در امور مشارکت داده و به آنها تفویض اختیار میکنند. این سازمانها بهگونهای به کارکنان خود توجه کرده، ارتباط برقرار ساخته و آنها را مورد تشویق و تقدیر قرار میدهند که در آنها انگیزه و تعهد برای استفاده از مهارت و دانش در جهت منافع سازمانی ایجاد شود. معیار کارکنان بهصورت زیر تعالی مییابد:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
منابع انسانی برنامهریزی و مدیریت شده و بهبود مییابند.
دانش و شایستگی کارکنان شناسایی شده، توسعهیافته و نگهداری میشود.
کارکنان مشارکت داده شده و به آنان تفویض اختیار میشود.
کارکنان و سازمان گفتمان دارند.
کارکنان مورد تشویق و تقدیر قرارگرفته و به آنها توجه میشود.
معیار مشارکتها و منابع
سازمانهای متعالی، مشارکتها و همکاریهای تجاری بیرونی، تأمینکنندگان و منابع داخلی خود را بهمنظور پشتیبانی از خطمشی و استراتژی و اجرای اثربخشی فرآیندهایشان برنامهریزی و مدیریت میکنند. در معیار مشارکتها و منابع سازمان، موارد زیر بررسی میشوند:
همکاریهای تجاری بیرونی، مدیریت میشود.
منابع مالی، مدیریت میشود.
ساختمانها، تجهیزات و مواد، مدیریت میشود.
فنآوری، مدیریت میشود.
اطلاعات و دانش، مدیریت میشود.
معیار فرآیندها
سازمانهای متعالی فرآیندهای خود را بهمنظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان طراحی نموده، مدیریت کرده و بهبود میبخشند. معیار فرایند در موارد زیر خلاصه میشود:
فرآیندها بهگونهای نظاممند طراحی و مدیریت میشوند.
فرآیندها بهمنظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش فزاینده برای مشتریان و سایر ذینفعان در صورت نیاز، با بهره گرفتن از نوآوریها بهبود مییابند.
محصولات و خدمات بر اساس خواستهها و انتظارات مشتری طراحی و ایجاد میشوند.
محصولات و خدمات، تولید، تحویل و پشتیبانی میشوند.
ارتباط با مشتری مدیریت شده و تقویت میشود.
نتایج مشتری
سازمانهای متعالی بهطور فراگیر نتایج مهم مرتبط با مشتریان خود را با مقیاسها و شاخصهای زیر اندازهگیری کرده و به آنها دست مییابند.
مقیاس ادراکی
این مقیاسها، بیانگر ادراکات مشتریان از سازمان است. بهعنوانمثال این اندازهها از طریق نظرسنجیهای مشتری و گروههای نمونه، رتبهبندیهای فروشندگان، تقدیرها و شکایات رسمی به دست میآیند.
مقیاسهای عملکردی
این شاخصها، شاخصهایی داخلی هستند که توسط سازمان بهمنظور پایش، درک، پیشبینی و بهبود عملکرد سازمان و پیشبینی ادراکات مشتریان بیرونی سازمان به کار گرفته میشوند.
نتایج کارکنان
سازمانهای متعالی بهطور فراگیر نتایج مهم مرتبط با کارکنان خود را با بهره گرفتن از مقیاسها و شاخصهای زیر اندازهگیری کرده و به آنها دست مییابند.
مقیاسها ادراکی
بیانگر ادراکات کارکنان از سازمان است. بهعنوانمثال این اندازه از طریق نظرسنجیها، گروههای نمونه، مصاحبهها و ارزیابیهای ساختاریافته به دست آیند.
شاخصهای عملکردی
این شاخصها، شاخصهایی داخلی هستند که توسط سازمان بهمنظور پایش، درک، پیشبینی و بهبود عملکرد کارکنان سازمان و پیشبینی ادراکات آنان بکار گرفته میشوند.
نتایج جامعه
سازمانهای متعالی بهطور فراگیر نتایج مهم مرتبط با جامعه را با مقیاسها و شاخصهای زیر اندازهگیری کرده و به آنها دست مییابند.
مقیاسهای ادراکی
این مقیاسها، بیانگر ادراکات جامعه از سازمان است. بهعنوانمثال این اندازهها از طریق نظرسنجیها، گزارشها، نشریات، گردهماییهای عمومی و مراجع رسمی و دولتی به دست میآیند. برخی از اندازهها که بهعنوان مقیاس ادراکی مطرح شده است قابلطرح در شاخصهای عملکردی هستند و بالعکس.
شاخصهای عملکردی
این شاخصها، شاخصهایی داخلی هستند که توسط سازمان بهمنظور پایش، درک، پیشبینی و بهبود عملکرد سازمان و پیشبینی ادراکات جامعه بکار گرفته میشوند.
نتایج کلیدی عملکرد
سازمانهای متعالی بهطور فراگیر نتایج مهم مرتبط با عناصر اصلی خطمشی و استراتژی را با بهره گرفتن از دستاوردها و شاخصهای زیر اندازهگیری کرده و به آنها دست مییابند.
دستاوردهای کلیدی
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 06:19:00 ب.ظ ]
|