منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله ... |
۲-۲-۸-پیشینه تحقیق
بیان دقیق تاریخچه پیدایش، رشد و نمو یا نزج مدیریت دانش امکان پذیر نیست درحقیقت مدیریت دانش از نخستین سالهای زندگی بشر و در عصر غار نشینی و شکار وجود داشته است و بشر به جمع آوری و انتقال اطلاعات و دانش مرتبط با موضوع شکار و چگونگی ساخت سلاح و همچنین گسترش درک و شناخت خود از محیط پیرامونشان در زمینه مختلفی مانند (میزان منابع غذایی، فرصت ها وخطرات موجود) در قلمروشان میپرداختند. با پیشرفت انسان این تجارب و اطلاعات از نسلی به نسل دیگر از طریق بیان داستان و حکایات انتقال گردید تا اینکه انسان به حدی از پیشرفت رسیدکه دارای ساختار و نظام مند گردید.
مدیریت دانش از اواخر دهه ۱۹۷۰مطرح گردید با نزدیک شدن به اواسط دهه ۱۹۸۰و آشکار شدن اهمیت دانش و تاثیر آن بر حفظ قدرت رقابتی در بازارهای اقتصادی اهمیت ویژهای یافت در این دهه بود که نظامهای مبتنی بر هوش مصنوعی و نظامهای هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهم آوری مدیریت دانش، مهندسی دانش، نظامهای دانش مدار و مانند آن رواج پیدا کرد.(دراکر۱۹۹۹).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شاید بتوان ۱۵ سال گذشته را سال شکوفایی مدیریت دانش در بخش دولتی دانست بر طبق آمارهای فورچون در سال ۲۰۰۲ارائه کرده است ۹۰درصد۵۰۰ شرکت برتر دنیا برنامه های رسمی برای مدیریت دانش داشته اند و یا اینکه در حال تدوین اینگونه برنامه ها بوده اند. (ابطحی وصلواتی ۱۳۸۵ص۶۳).
۲-۲-۸-۱- تحقیقات خارجی
پژوهشهای انجام شده در حوزه مدیریت دانش در طول این سالها انجام شده است که عمده ترین آنها پژوهش مک کین وزک در سال ۲۰۰۵میلادی با عنوان “تاثیر مدیریت دانش بر عمکرد سازمانی “انجام گرفته است این پژوهش اثر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در۱۹ سازمان بخش خصوصی درکانادا را مورد بررسی قرارداده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین مدیریت دانش و عملکرد سازمان و عملکرد مالی رابطه وجود دارد به عبارتی در این پژوهش تمامی فرضیه ها در سطح اطمینان ۹۵درصد مورد تایید قرارگرفته است.
بدرالدین رحمان (۲۰۰۴) در پژوهشی تحت عنوان “فعالیتهای مدیریت دانش: مطالعه موردی در مالزی “به این نتیجه رسید که تقریباً ۵۰ درصد پاسخگویان اظهار داشتندکه در سازمان متبوع آنها فعالیت های مدیریت دانش راه اندازی شده است. نتایج همچنین نشان داد که بخش خصوصی نیز به مدیریت دانش به عنوان یک عامل رقابتی گرایش نشان میدهد.
عبدالقادر(۲۰۰۴) با بهره گرفتن از دو نوع پرسشنامه که در میان مدیران ارشد و میانی کارکنان فرو دست شاغل درکابینه دولت مصر توزیع نمود، به بررسی تاثیر عوامل انسانی بر مدیریت دانش پرداخت. نتایج پژوهش تاثیر مستقیم عوامل انسانی بر مدیریت دانش را اثبات نموده و راهکارهایی را ارائه نموده است از جمله این راهکارها این است که آموزش کارکنان تازه وارد و آموزش مستمر کلیه کارکنان بایستی مورد توجه قرار گیرد.
کاندلوال و گوشچاک (۲۰۰۳) طی پژوهشی پیمایشی با عنوان “مدیریت دانش در شرکتهای حقوقی استرالیا” و با توزیع پرسشنامه بین ۵۰۰ شرکت حقوقی استرالیا به این نتیجه رسیدند که بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این شرکتها و میزان اشتراک دانش رابطه مستقیمی وجود دارد.
رأس (۲۰۰۳) در پژوهش خود تحت عنوان “سنجش مزایای مدیریت دانش در خدمات بازرگانی ” به این نتیجه رسید که سیاستهای ترغیبی مدیران برای اشتراک دانش بین کارکنان موجب می شود که کارکنان احساس کنند که در هنگام در اختیار گذاشتن تجربیات خود برای همکاران کار بیهوده انجام نمیدهند بنابراین گسترش فرهنگ اشتراک دانش در سازمان در نهایت باعث می شود که میزان موفقیت در انجام کارها افزایش یابد.
در پژوهشی دیگر که توسط گلد در دانشگاه نیویورک در سال ۲۰۰۲ انجام شده است این پژوهش در پی طراحی مدلی برای اثر بخشی مدیریت دانش انجام شده است نشان میدهد که عوامل نوآوری در محصول، افزایش توانایی در فرصت بازار، شناخت مشتری و رهبری محصول بر موفقیت مدیریت دانش تاثیر داشته اند.
در پژوهشی دیگر که توسط موهرمان در سال ۲۰۰۱ در دانشگاه ویرجینیا در خصوص ارتباط بین مدیریت دانش و اثر بخشی سازمان انجام شده است نشان میدهد که فرهنگ سازمانی، رهبری دانش و حافظه سازمانی ارتباط معنی داری بین این مولفهها و اثر بخشی سازمانی وجود دارد.
در پژوهشی که در سال ۲۰۰۳ توسط محمد خلیفه و وانیسالیو در دانشگاه سیتی هنگ هنگ با عنوان “مدل موفقیت مدیریت دانش ” انجام شده است نشان میدهد که عوامل سازمانی و فرایندهای مدیریت دانش بیشترین اثر را بر موفقیت برنامه های مدیریت دانش دارا میباشند.
وان کرو در سال ۲۰۰۰ در خصوص ارتباط بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در آمریکا تحقیقی انجام داده است که یافتههای این پژوهش حاکی از ارتباط بسیار قوی بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی است .
پژوهشی دیگر که در سال ۱۹۹۹ توسط میکالوپولس و سایکوجیس با عنوان “مدیریت دانش و سازمانهای دولتی” در یونان انجام شده است نشان میدهدکه مدیران میانی سازمان بیشترین اثر گذاری را بر مدیریت دانش در سازمان دارند از این رو توجه بیشتری به اهمیت این سطح از مدیریت در موفقیت برنامه های مدیریت دانش در سازمانهای دولتی را پیشنهاد نمودند. ویتام وردی (۲۰۰۹) به مطالعه انگیزش شرکت کنندگان در پروژه های مدیریت دانش پرداخته است یافتههای پژوهش نشان داد: پاداشهای درونی مستلزم فرایند ایجاد مدیریت دانش هستند.
۲-۳۲-۲- تحقیقات داخلی
تحقیقی (پایان نامه) که در سال ۱۳۸۹در دانشگاه آزاد واحد سنندج توسط آقای حسین بیگی با عنوان"عوامل موثر در استقرار مدیریت دانش در سازمان” و با راهنمایی دکتر محمد آهنجی انجام شده است جامعه آماری این تحقیق پرسنل مدیریت شعب بانک مسکن استان ایلام به تعداد۱۲۱ نفر و نمونه ۸۱ نفری بوده است.
فرضیات تحقیق:
فرضیه اول) عامل فرهنگی و فرهنگ مشارکتی بر پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان مؤثر است.
فرضیه دوم) عامل انسانی و منابع دانش بر پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان مؤثر است.
فرضیه سوم) عوامل سازمانی و ساختار سازمان بر پیاده سازی مدیریت دانش مؤثر است.
فرضیه چهارم) تکنولوژی سازمانی بر پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان مؤثر است.
فرضیه پنجم) عوامل سیاسی بر پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان مؤثر است.
فرضیه ششم) عامل اقتصادی و نتایج مالی بر پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان مؤثر است.
فرضیه هفتم) عوامل برون سازمانی بر روند پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان مؤثر است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که عوامل کلیدی و تاثیرگذار در پیاده سازی مدیریت دانش در نهادهای مالی عبارتند از: ۱- توسعه منابع انسانی (منابع دانشی)؛ ۲- عوامل فرهنگی؛ ۳- عوامل سازمانی و ساختاری؛ ۴- عوامل تکنولوژیک؛ ۵- عوامل سیاسی؛ ۶- عوامل اقتصادی وعملکرد مالی؛ ۷- عوامل برون سازمانی.
در تحقیقی(پایان نامه) که در سال ۱۳۸۹ در دانشگاه ازاد واحد ملایر توسط آقای بوچانی با عنوان “بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانایی: مطالعه موردی شرکت آب و برق استان ایلام “و با راهنمایی آقای دکتر سید حیدر حسینی و جامعه آماری آن کارکنان شرکتهای آب و فاضلاب و برق استان ایلام به تعداد۵۶۵ نفر و نمونه آماری آن ۲۴۰ نفر انجام گرفت که فرضیات آن به شرح زیر بوده است :
فرضیه اصلی: بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانایی در شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی ۱- بین سازش با پدیده تعارض و مدیریت دانایی درشرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی ۲- بین حمایت مدیریت و مدیریت دانایی در شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی ۳- بین تعلق سازمانی و مدیریت دانایی در شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی ۴- بین خلاقیت فردی و مدیریت دانایی در شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی ۵- بین سبک رهبری و مدیریت دانایی در شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام رابطه معناداری وجود دارد.
یافتههای این پژوهش نشان داد که بین عوامل فرهنگ و مدیریت دانایی رابطه معنا داری وجود دارد.
مجیدیان (۱۳۸۸) به بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در شرکت ایران خودرو پرداخته است یافتههای پژوهش نشان میدهد که فناوری اطلاعات عامل موثری برای استقرار مدیریت دانش است و فرهنگ سازمانی، یادگیری، نیروی انسانی این عوامل در این پژوهش برای استقرار مدیریت دانش تاثیری نداشته است .
صلواتی (۱۳۸۸) به مطالعه مدلی برای کاربست مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ایران پرداخته است بر اساس مدل پیشنهاد شده برای مدیریت دانش عوامل سازمانی، شهروندان دانشی، عوامل محیطی مورد توجه قرار گرفته است مدل ارائه شده در این پژوهش نگرش های درون سازمان و برون سازمانی به مدیریت دانش را تلفیق نموده و نگرش جامعی به مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ارائه نموده است .
در پژوهشی که در سال ۱۳۸۸با عنوان” ارزیابی اثر مدیریت دانش در خلق استراتژی رقابتی “دکتر انصاری وقاسمی انجام گرفت نتایج تحقیق نشان دادکه سازمانها در صورت استفاده از ساز و کار مدیریت دانش به صورت نظام مند، قادرند در بخشهای مختلف زنجیره ارزش خود دارای مزیت رقابتی شوند که میتواند در صحنه رقابت مورد استفاده قرار گیرد.
بخش سوم : معرفی اجمالی سازمان مورد مطالعه
۳-۱- معرفی سازمان مورد مطالعه
در ۲۵ دیماه ۱۳۱۷ بانک رهنی با مشارکت وزارت دارایی وقت و بانک ملی ایران با سرمایه دویست میلیون ریال به عنوان بانک تخصصی در امر مسکن و ساختمان تاسیس و از آغاز سال ۱۳۱۸رسماً فعالیت خود را آغازکرد و موضوع فعالیت بانک رهنی را موضوعات بانکی مرتبط با امر مسکن تشکیل می داد. پرداخت تسهیلات در مقابل رهن اموال غیر منقول با هدف خرید، احداث، تکمیل ،تعمیر و اعطای اعتبار به شرکتهای ساختمانی بخش عمده فعالیت بانک را در بر میگرفت. بانک رهنی در راستای فعالیتهای خود از سال ۱۳۲۳مبادرت به امر خانه سازی نمود.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 07:21:00 ب.ظ ]
|