fip = 0.38*cad + 0.76*map, Errorvar.= 0.38
با توجه به ضریب تعیین معادله فوق مشاهده می شود که متغیرهای منابع شرکت و قابلیت های شرکت درحدود ۶۸% از متغیر عملکرد مالی را تبیین می کند.
۴-۶)سنجش مدل اندازه گیری هریک از متغیرها
۴-۶-۱) سنجش مدل اندازه گیری منابع شرکت
در تحقیق حاضر متغیر منابع شرکت با سه شاخص منابع فیزیکی، منابع مالی و منابع تجربی سنجیده می‌شود. به منظور سنجش متغیر منابع شرکت ۱۰ سوال در مقیاس لیکرت ۵ گزینه ای (۱: کاملا مخالفم تا ۵: کاملا موافقم) طراحی شد. نتایج تحلیل عاملی انجام شده برای تعیین صحت مدل سنجش در ادامه مشاهده می‌شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول۴-۱۲) شاخص‌های برازش مدل اندازه گیری منابع شرکت

عامل شاخص برازش
NC RMSEA NFI NNFI GFI RMR
منابع شرکت ۳۴/۲ ۰۸۲/۰ ۹۲/۰ ۹۰/۰ ۹۱/۰ ۰۳۶/۰
               

بر اساس جدول (۴-۱۲) آشکار می‌شود که مدل اندازه گیری متغیر منابع شرکت مدل مناسبی است زیرا مقدار کای دو به هنجار در بازه‌ی مطلوب بین یک تا پنج قرار دارد (۳۴/۲). مقدار RMSEA زیر ۱/۰ و RMR زیر ۰۵/۰ بوده و مقادیر سایر شاخص‌ها بالاتر از ۹۰/۰ می‌باشد که همگی مقدار مطلوبی هستند.
شکل ۴-۳) تحلیل عاملی تأییدی عامل منابع شرکت در حالت استاندارد
در شکل(۴-۳) به دلیل این که واحدهای اندازه گیری متغیرها یکسان است امکان مقایسه بین متغیرهای مشاهده گر یا سؤال‌ها مربوط به یک متغیر پنهان فراهم می‌شود. بر این اساس از طریق این خروجی و با توجه به بارهای عاملی بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که:
در بین سؤال‌های مربوط به شاخص منابع فیزیکی سؤال Q2 که مربوط به سوال برخوردار بودن از ظرفیت های کافی برای ارائه خدمات در مقایسه با رقبا است، در بین سؤال‌های مربوط به شاخص منابع مالی سؤال Q5 که مربوط به سوال سرعت دسترسی به منابع مالی است و در بین سؤال‌های مربوط به شاخص منابع تجربی سؤال Q10 که مربوط به سوال برخوردار بودن کارکنان شرکت از تخصص لازم در انجام امور محوله است دارای بالاترین همبستگی ها هستند.
شکل۴-۴) تحلیل عاملی تأییدی عامل منابع شرکت در حالت معناداری
شکل(۴-۴) معناداری تک تک پارامترها و ضرایب خطای مدل را مورد بررسی قرار می‌دهد. برای این که پارامتری معنادار شود عدد معناداری یا مقدار T باید از عدد ۹۶/۱- کوچک‌تر و از عدد ۹۶/۱ بزرگ‌تر باشد. در مدل فوق همان طور که ملاحظه می‌شود تمام پارامتر های مربوط به ارتباط سؤال‌ها با متغیرهای مدل از ۹۶/۱ بزرگ‌تر بوده و بنابراین معنادار است.
۴-۶-۲) سنجش مدل اندازه گیری قابلیت های شرکت
در تحقیق حاضر متغیر قابلیت های شرکت با سه شاخص (دیدگاه تسهیمی، ساختار ارتباطی، درک/پاسخ به فناوری) سنجیده می‌شود. نتایج تحلیل عاملی انجام شده برای تعیین صحت مدل سنجش در ادامه مشاهده می‌شود.
جدول۴-۱۳) شاخص‌های برازش مدل اندازه گیری قابلیت های شرکت

عامل شاخص برازش
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...