فعالیت های آموزشی و مدرسه

 

بررسی مدارس لهستان نشان می‌دهد:

 

هنوز برنامه های درسی چارچوب ماهیتی سنتی دارند. برنامه های درسی چارچوب با کتاب های درسی، آزمون های متمرکز تلفیق می‌گردند و در مدارس مورد تأکید قرار می گیرند. در حال حاضر گمان می رود نتایج حاصل از اجرای آزمون های متمرکز نقش برنامه درسی ملّی را پر رنگ تر سازد. هنوز بین برنامه درسی ملی جدید که دارای ماهیتی نوآورانه است و برنامه های درسی چارچوب که موضوع محور هستند، تعارضاتی موجود است. در لهستان تسهیلات لازم برای سنجش بسیار اندک است (ویکیپدیا، ۲۰۰۶). مدارس از اختیارات بیشتری برخوردارند.

 

پشتیبانی خارجی

 

برای پشتیبانی از مدارس، مؤسسات تربیتی محلی وجود دارند، ولی خدماتی که به مدارس ارائه می‌دهند، ضعیف اند. مدارس به کمک های خارجی نیاز دارند و به سختی می‌توانند ‌به این کمک ها دسترسی پیدا کنند. از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ مؤسسه ملّی آموزش عمومی کمک هایی را در قالب ارائه نمونه هایی از برنامه های درسی مدرسه ای محلی به مدارس ارائه ‌کرده‌است.

 

سوئد

 

خط مشی برنامه درسی

 

خط مشی برنامه درسی دارای رویکرد ملّی و محلی است. چندین دهه است که سوئد برای مدارس جامع ۱ دارای برنامه درسی ملی است. برنامه درسی جدید مدارس از سال ۱۹۹۵ ابلاغ گردیده است. این برنامه صرفاً در مدارس دولتی به اجرا در می‌آید. از سال ۱۹۹۸ برنامه درسی مدارس پیش دبستانی هم به برنامه درسی جدید اضافه شده است. برنامه درسی در سوئد بر پایه موارد بر شمرده در زیر شکل می‌گیرد:

 

الف) ارزش های پایه و وظایف مدرسه.

 

ب) رهنمودها و اهداف(اهداف کلی به اهداف خرد مدرسهای و دانش آموزی تجزیه می‌گردد(، مسئولیت مدارس، مدرسه و خانه، سنجش و پایه های تحصیلی و مسئولیت معلم ارشد.

 

پ) برای هر موضوع درسی حداقل زمان تدریس که دست یابی به اهداف را تضمین کند، در نظر گرفته می شود. البته، این شرایط ویژه دوره تحصیلی ۹ سال است.

 

در سوئد علاوه بر برنامه درسی ملّی، سر‌فصل‌های موضوعی هم تهیه می شود. ‌بر اساس سرفصل های برنامه درسی، اهداف و محتوای تدریس هر موضوع تدارک شده و اختیار انتخاب به مواد آموزشی و روش ها به مدارس واگذار می شود.

 

شهرداری ها مسئول اجرای برنامه درسی هستند. هر شهرداری موظف است برنامه مدارس را با توجه به اهدافی که باید محقق گردد، آماده کند. در کنار این، شهرداری ها مسئول سازمان دهی مدارس نیز هستند. تا سال ۱۹۹۸ هر مدرسه به تنهایی ملزم به تهیه برنامه خود بود. در این برنامه، باید شیوه تحقق اهداف و نحوه سازماندهی فعالیت‌ها گنجانده می شد. همچنین، معلمان با مشارکت دانش آموزان با توجه به نیازهای اجتماعی و نیازهای فردی برای دسترسی به اهداف طرح ریزی می نمودند. در این فعالیت دو جانبه، انتخاب روش های تدریس هم مورد توجه قرار می گرفت. از سال ۱۹۹۸ به بعد برنامه عمل مدارس به جای مرور کیفیت سالانه پیش‌بینی شده است (هرمن و استرینگ فیلد ، ۲۰۰۰ ).

 

موضوعات پایه مشترک زبان سوئدی، زبان انگلیسی و ریاضیات از موضوعات ثبات در جدول زمانی مدارس جامع هستند. از موضوعات مورد اشاره در پایان سال پنجم و نهم تحصیل، آزمون ملی به عمل می‌آید. ولی در پایان دوره متوسطه آزمون ملّی برگزار نمی شود.

 

نهاد ملّی آموزش و پرورش سوئد:

 

مسئول برنامه ریزی و اجرای سرفصل هاست در بازرسی نحوه عمل مدارس در راستای تحقق اهداف مورد توجه قرار می‌گیرد.پشتیبانی پیشرفت و بازرسی برای بهبود است

 

فعالیت های آموزشی و مدرسه

 

بررسی مدارس سوئدی نشان می‌دهد که:

 

کتاب های درسی از سوی دولت تعیین و تأیید نمیگردند. معلمان در انتخاب کتاب برای تدریس آزادی عمل دارند. تیم‌های معلمی، مسئول هدایت ‌گروه‌های دانش آموزی هستند. تیم های معلمی، گروهی از دانش آموزان را برای چند سال متوالی در اختیار دارند. در هر ترم (دو بار در سال) ساعاتی برای گفتگو میان والدین، معلم و دانش آموزان برای بحث درباره پیشرفت در نظر گرفته می شود. به دانش آموزان مسئولیت زیادی در قبال کارهایشان و محیط مدرسه داده می شود،مدارس، محیط یادگیری (یادگیری تدریس و با هم آموزی) و کار برای معلمان است. مدارس به طور منضبط و اندیشیده برای معلمان و تیم سازی سرمایه گذاری می‌کنند.
در چارچوب برنامه کار شهرداری، آزادی عمل زیادی به مدارس داده می شود.

پشتیبانی خارجی

 

کیفیت پشتیبانی از معلم در تفسیر برنامه درسی با سرفصل هایی که از هر شهرداری به شهرداری دیگر به عمل می‌آید متفاوت است ،آموزش ضمن خدمت معلمان به صورت موضوعی انجام می‌گیرد

 

ایالات متحده: کالیفرنیا

 

از دهه ۹۰ ، خط مشی برنامه درسی در کالیفرنیا صورتی نزولی یا از بالا به پایین به خود گرفته است و برنامه های درسی به صورت تجویزی همراه با استانداردها عرضه می‌شوند. اهداف برنامه درسی پایه مشترک در بهبود کیفیت و ایجاد برابری هم‌راستا با سند «هیچ کودک نباید مغفول بماند » است. برون داد، یعنی عملکردهای دانش آموزان در مواد پایه (زبان انگلیسی و ریاضیات)، از طریق نظام ایالتی تقویت شده و با آزمون های منظم و انعطاف ناپذیر سنجش می‌گردد. همانند انگلستان، بازده های دانش آموزی در سطح ایالت در قالب جداول عملکرد مدرسه منتشر می شود. کلید واژه و شاه بیت این وضعیت نزولی، و رویکرد شواهد محور، مسئولیت در برابر عملکردهای دانش آموز در هر سطح قابل تصور است: از طرف ایالت، کنترل و فشار زیادی به نواحی وارد می شود، و از طریق ناحیه این فشارها به مدیران مدارس و از طریق آن ها به معلمان و در نهایت به دانش آموز منتقل می‌گردد (کارلسن ، ۱۹۹۷ ).

 

فعالیت های آموزشی و مدرسه ای

 

نتایج بررسی ها و مشاهدات مدارس در کالیفرنیا حاکی از آن است که:

 

فعالیت‌های آموزشی و مدرسه ای بسیار استاندارد و مشتق از آزمون هستند.استانداردها و آزمون ها توأمان بر مواد یا موضوعات پایه متمرکزند.

 

هر موضوعی دارای دو کتاب درسی مورد تأیید ایالت است

 

فشار بالای تجویز برنامه ها و کنترل شدید، معلم را در موضع یک عامل منفعل قرار داده است.

 

پشتیبانی خارجی

 

مؤسسه اصلاحات مدرسه ای ناحیه Bay ، پشتیبانی های خود از مدارس را با فراوانی بالا و بر مبنای بازخورد سیستماتیک از عملکرد دانش آموزان در مواد و موضوعات پایه ارائه می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، این حمایتها در عملکرد سند هیچ کودکی نباید مغفول بماند، سازنده بوده است. به هر روی، در این سیستم، معلمان از این که دایماً تحت مراقبت هستند، اظهار نگرانی و ناراحتی می‌کنند.

 

هلند

 

خط مشی برنامه درسی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...