از سوی دیگر اکوتوریسم پدیده ای نسبتا تازه در صنعت گردشگری است که تنها بخشی از کل این صنعت را تشکیل می دهد و بسیاری از کشورهای جهان را برآن داشته است که سرمایه گذاریهای عمده ای را به این بخش ، به لحاظ درآمدزایی فراوان آن ، اختصاص دهند. این شکل از گردشگری فعالیت های فراغتی انسان را عمدتا در طبیعت امکان پذیر میسازد و موجب افزایش و قدردانی عمیق تر آنان از طبیعت می شود که در نهایت حس حفاظت و حراست از محیط های طبیعی را در آنان برمی انگیزد و تقویت می کند. آنچه که در این نوع از گردشگری اهمیت فراوان دارد موضوع پایداری است، زیرا صنعت گردشگری بدون برنامه ریزی دقیق و توجه به قابلیت های بوم شناختی، محلی، فرهنگی و اجتماعی، مشکلاتی را برای هر منطقه در پی خواهد داشت (زندی و جهانیان.۱۳۸۹: ۶۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

نیل(Knill) در سال ۱۹۹۱ پارادایم سبز را مطرح کرد که انسانها را بخشی از طبیعت و مساوی با آن می داند و آینده را هم غیرقابل پیش بینی. یکی از تاثیرات بزرگ این پارادایم شناخت صریح توسعه پایدار به عنوان یک مفهوم بود که از گزارش براتلند مطرح شد که تمام جوانب محیطی را در نظر می گیرد(اپرمن و ویور[۱۴]، ۲۰۰۱: ۳۵۱). توسعه پایدار به تامین احتیاجات در سطح حداقل مزایا در جامعه(عدالت نسبی) و تامین منصفانه نسل های آتی (برابری بین نسلی) تاکید دارد (ادگل و دیگران[۱۵]، ۲۰۰۸: ۱۸۴). در این زمینه هتزر به منظور تحقق مفهوم توسعه پایدار و توصیف اکوتوریسم، چهار معیار را بدین شرح ارائه کرده است:
کمترین پیامد منفی بر محیط طبیعی
کمترین پیامد منفی بر فرهنگ و حداکثر مسئولیت پذیری در برابر فرهنگ جامعه میزبان
بالا بردن منافع اقتصادی برای جامعه میزبان
بالا بردن رضایت تفرج کنندگان برای جلب مشارکت آنها (نیازمند.۱۳۸۲: ۲۶).
توسعه پایدار
اکوتوریسم
۱-۲- رابطه اکوتوریسم و توسعه پایدار
برنامه توسعه سازمان ملل متحد(UNDP) اکوتوریسم را به عنوان بهترین راه توسعه خردمندانه منابع طبیعی در کشورهای در حال توسعه دانسته و آن را ترویج می کند.ابن فعالیت در صورتی که با پایبندی دست اندرکاران آن به اصول اکوتوریسم به اجرا درآید، نه تنها باعث نابودی و تخریب طبیعت و منابع طبیعی نیست بلکه به ابزار توسعه پایدار برای پیوند دادن اقتصاد و محیط زیست تبدیل خواهد شد.
توسعه پایدار
اکوتوریسم
مدیریت استراتژیک
۱-۳- ارتباط سه گانه مولفه های پژوهش
۱-۶-۱- پرسشهای پژوهش
نقاط قوت و ضعف محدوده مورد مطالعه در راستای توسعه اکوتوریسم چیست؟
چه فرصت ها و تهدیدهایی برای توسعه اکوتوریسم در منطقه وجود دارد؟
نقش کدام یک از عوامل استراتژیک در وضعیت فعلی اکوتوریسم منطقه مهم تر هستند؟
استراتژی(استراتژیهای) مطلوب در راستای توسعه اکوتوریسم در شهرستان تنکابن کدام است؟
فرضیه های پژوهش:
به نظر می رسد از مجموعه عوامل درون زا ی موثر بر توسعه اکوتوریسم در شهرستان تنکابن، نقاط قوت نسبت به ضعف ها قوی ترند.
به نظر می رسد محدوده مورد مطالعه با تهدیدهای جدی تری نسبت به عوامل فرصت روبروست.
احتمالا  استراتژی های ST استراتژی موثرتری در راستای توسعه اکوتوریسم در محدوده مورد مطالعه باشد.
روش انجام پژوهش:
این پژوهش بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بر حسب روش از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن با بهره گرفتن از ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE) و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی(IFE) ،اطلاعات مورد نیاز پژوهش را تهیه کرده و سپس با بهره گرفتن از ماتریس swot نوع استراتژی های ممکن و مناسب برای توسعه اکوتوریسم را شناسایی کرده و سپس با بکارگیری ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)، به اولویت بندی استراتژی ها و انتخاب بهترین استراژی اقدام می نماییم.
۱-۸-۱- تعریف روش پژوهش:
ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، ابزاری است که به استراتژیست ها اجازه میدهد تا عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، تکنولوژی وضعیت بازار را در مقطع زمانی خاص مورد ارزیابی قرار دهند. عمدتا تجویزی بوده و به عنوان ابزاری برای جمع آوری اطلاعات محیط عمومی(فرصت ها و تهدیدها) بکار برده می شود. و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، ابزاری جهت ارزیابی نقاط قوت و ضعف است که عمدتا از نظرات و و قضاوت های مدیران مربوطه استفاده میشود(امینی و خبازباویل. ۱۳۸۸: ۲۲).
ماتریس سوات (توز) یکی از ابزار های مهمی است که مدیران بدان وسیله اطلاعات داخلی و خارجی را مقایسه میکنند و میتوانند با بهره گرفتن از آن، چهار نوع استراتژی ارائه نمایند: استراتژی so، استراتژی wo، استراتژی st و استراتژی wt. (رضوانی.۱۳۸۹: ۲۵۶).
ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی، یکی از تکنیک های بسیار شایع در ارزیابی گزینه های استراتژیک و مشخص نمودن جذابیت نسبس استراتژی هاست. در واقع مشخص میکند که کدام یک از گزینه های استراتژیک انتخاب شده،مناسب تر میباشد و آنها را اولویت بندی میکند. (امینی و خبازباویل.۱۳۸۸: ۲۶).

تعریف جامعه آماری
متخصصان و مسئولان بخش دولتی و خصوصی که در زمینه گردشگری و به طور خاص اکوتوریسم در شهرستان تنکابن فعالیت میکنند.
۱-۹-۱- روش تعیین حجم نمونه
به دلیل استفاده از روش گلوله برفی در نمونه گیری و معدود بودن افراد، روش تعیین حجم نمونه منتفی است.
۱-۹-۲- روش نمونهگیری
به دلیل بهره گیری از نظر کارشناسان اجرایی و متخصصان گردشگری آشنا به منطقه از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده خواهد شد. که در آن از متخصصان در مورد شناسایی سایر متخصصان مرتبط استفاده می شود.

روش های گردآوری اطلاعات:
۱-۱۰-۱- منابع داده ها:
آمارهای رسمی مرکز آمار ایران، گزارش های دولتی از ارگانهایی همچون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری، محیط زیست، منابع طبیعی و … ، نظر خبرگان و…  .
۱-۱۰-۲- ابزار گردآوری داده
مصاحبه، پرسشنامه و مشاهدات میدانی
۱-۱۰-۳- روش سنجش روایی ابزار:
برای سنجش روایی سوالات از روش منطقی ( روایی ظاهری و روایی محتوایی ) استفاده میشود.

روش سنجش پایایی ابزار:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...