بیلبورد[۶۳]: واژه بیلبورد ریشه آمریکایی دارد چرا که اولین بیلبوردها، بر روی حصارهای چوبی با ارتفاع و طول بلند ساخته شدند(ادهم، ۱۳۸۹: ۵۶).
به فضای تبلیغاتی که با سازه فلزی شامل فونداسیون، پایه، صفحه تبلیغی و سیستم نورپردازی که به اشکال هندسی مربع، مستطیل و … به صورت افقی یا عمودی، یک وجهی، دو وجهی، سه وجهی یا مدور به منظور تبلیغات شهری در ابعاد و متراژ مختلف (از چهار متر مربع به بالا) طراحی، ساخته و نصب می­ شود، بیلبورد می­گویند(احمدی،۱۳۸۹: ۷۹)
سازه تبلیغاتی پرتابل[۶۴]: این سازه دارای فونداسیون، پایه، بازوهای نگهدارنده و جعبه تنظیم کننده مواد تبلیغاتی است و فاقد صفحه آهنی است. طرح گرافیکی چاپ شده بر روی بنر[۶۵] یا فلکسی[۶۶] به صورت آزاد و با بهره گرفتن از بازوهای نگهدارنده، بر روی این سازه نصب و مورد بهره ­برداری قرار می­گیرد. ارتفاع بازوی پایینی سازه از سطح زمین در حدود ۲.۵ متر و کل سازه نیز به ۶ متر می­رسد. سطح مورد استفاده سازه از ۹ تا ۱۳ متر مربع متغیر می­باشد.یک نوع دیگر از این سازه نیز وجود دارد که تاشو می­باشد(همان: ۸۱).
پانل[۶۷] کنار دیواری(پانل شیشه ­ای): این نوع از تبلیغات محیطی در ابتدا به صورت قاب بزرگی بدون شیشه به روی دیوار نصب می­شد اما بر اثر تخریب آن و چسباندن تبلیغات غیر مجاز بر روی تبلیغ اصلی، سازه های قبلی جمع و سازه­ای با محافظ شیشه­ی نشکن طراحی و نصب شد. این سازه تبلیغاتی در واقع جایگزین قاب­های دیواری شده و بیشتر در موارد فرهنگی، آموزشی و اجتماعی مورد استفاده قرار می­گیرد. ارتفاع پایه سازه خیلی کوتاه (در حدود ۴۰ سانتی­متر) و ارتفاع کل ۲.۵ متر از کف پیاده­رو است(همان: ۸۳).
تابلوی عرشه پل عابر پیاده و سواره: فضای تبلیغاتی است که با بهره گرفتن از سازه­ فلزی به صورت مستطیل افقی با ارتفاع حداکثر ۲.۵ متر و به طول متغیر بر روی عرشه پل نصب می­ شود. این سازه همانند بیلبورد با سیستم روشنایی نور از پشت یا نور از جلو با بهره گرفتن از پروژکتور[۶۸] ساخته و نصب می­ شود(همان: ۸۵).
استند[۶۹]های شهری: تابلوهای کوچک عمودی چندوجهی که معمولاً هر وجه تبلیغی آن حداکثر به ۴ مترمربع می­رسد که با پایه کوتاه در حاشیه معابر بین پیاده رو و ماشین رو جانمایی و نصب می­ شود. محل نصب این سازه­ها به­ طور کلی در حاشیه جوی آب، حد فاصل پیاده رو و سواره رو می­باشد و به اشکال مختلف مستطیل عمودی یک­طرفه(دارای یک سطح تبلیغی)، مستطیل عمودی دو طرفه(دارای دو سطح تبلیغی)، استوانه­ای، سه­وجهی و مکعب مستطیل می­باشند(همان: ۸۸).
تابلوهای تبلیغاتی پشت بام: پشت بام بعضی از ساختمان­ها با توجه به ارتفاع ساختمان، اشراف به معبر مهم شهری از بعد تردد، بعد اجتماعی، بعد اقتصادی و دید مؤثر از معبر، خط ارتفاعی بیلبوردها و خط منظر و آسمان موقعیت تبلیغاتی پیدا می­ کنند. فضای تبلیغاتی پشت بام با این اشکال تبلیغات قابل استفاده است: بیلبورد ساده و چند وجهی، تابلوی تبلیغاتی نوری و چشمک زن یا ال­ای­دی[۷۰](همان).
نماآگهی: نماآگهی فضای تبلیغاتی جدیدی است که علاوه بر جنبه­ های اقتصادی، جنبه­ های بهبود سیمای­شهر و منظر­شهری را دنبال می­ کند و با اهدافی از قبیل تبلیغات تجاری، فرهنگی، اجتماعی، آموزش­های شهروندی، بهبود منظر شهری و ایجاد نمای زیبا در شهر و کاهش آلودگی و اغتشاش بصری شهر در چندسال اخیر در تهران مورد بهره ­برداری قرار گرفته است. نماآگهی یک فضای تبلیغاتی است با ابعاد بزرگتر که حداقل از ۲۰ مترمربع تا ۲۰۰۰ مترمربع را دربر می­گیرد. محل استقرار چنین تبلیغاتی بر جداره و نمای ساختمان­های فرسوده، دیواره پروژه­ های عمرانی شهری که چندین ماه به طول می­انجامد، بر روی نمای ساختمان­های متروکه در حاشیه بزرگراه­ها و بافت شهری و روی نمای ساختمان­های در حال ساخت می­باشد(همان:۹۱).
فضای تبلیغاتی بدنه مبلمان شهری: منظور از مبلمان شهری وسایل مورد استفاده عموم شهروندان است. مهمترین مبلمان شهری که امکان تبلیغات در سطح آن­ها وجود دارد عبارتند از: نیمکت­های پارک و خیابان، ساعت­های شهری، باجه تلفن عمومی، سطل زباله، ایستگاه­های اتوبوس، پل­های روی نهر و جوی­ آب، صندوق­های صدقات، بدنه آنتن­های تقویت موبایل، جداره بونکرهای سیمان کارگاهی، جداره سرویس­های بهداشتی قابل حمل و بدنه­ی آبخوری­های شهری(همان:۹۲).
پلاکارد[۷۱] تبلیغاتی(آویز عمودی ۳×۱ متر): این نوع تبلیغات به شکل عمودی از جنس بنر یا فلکسی بیشتر در بزرگراه­ها به دو شکل معمولی و دارای سازه ریلی نصب می­گردد.ارتفاع لبه فوقانی آن از زمین ۵ تا ۶ متر و ارتفاع لبه زیرین آن ۲ متر می­باشد. این نوع تبلیغات معمولا بر روی تیرهای چراغ­برق بزرگراه­ها نصب می­گردد(همان:۹۴).
تابلوی اصناف شهری: تابلویی که بر سردر مغازه­ها و مکان کسب و کار صنف شهری نصب می­ شود و کاربری­های تولیدی، توزیعی و خدماتی همان مکان را اطلاع­رسانی و تبلیغ می­ کند. اصطلاحاً به این­گونه تابلوها «تابلوی اصناف» گفته می­ شود. این نوع تابلوها به دو دسته تابلوهایی که صرفاً کاربری مکان را تعریف می­­کند مانند: مکانیکی علی و تابلوهایی که علاوه بر معرفی، کاربری مکان و صنف، شرکت یا برندی را تبلیغ می­ کنند، تقسیم می­ شود(همان).
تابلوهای راهنمای شهری: هدف این تابلوها راهنمایی شهروندان برای دسترسی به معابر از جمله میادین، کوچه­ها، خیابان­ها، بیمارستان­ها، مراکز آموزشی، هنری، نظامی، خدماتی و … است که معمولاً با رنگ­های سفید، نارنجی و قهوه­ای نمایش داده می­شوند(همان: ۹۷).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تابلوهای راهنمایی و رانندگی: این تابلوها که شناخته شده هستند در سه نوع تابلوهای بازدارنده یا انتظامی، آگاهی­دهنده یا اخباری و آگاهی دهنده دستوری خودنمایی می­ کنند(همان).
فضای تبلیغاتی جداره­های شهری: این تبلیغات در فضاهایی مانند زیرپل­های سواره­رو و تقاطع­های غیر همسطح، بدنه بتونی و سنگی بزرگراه­ها و بدنه و جداره معابر شهری انجام می­گیرد(همان:۹۹).
فضای تبلیغاتی کف پیاده­روها: مانند تبلیغات نقاشی­شده بر کف پیاده­روها و یا نورافشانی لیزری اصناف مقابل مغازه خود(همان).
داربست تبلیغاتی: از این تبلیغات صرفاً برای تبلیغات غیر تجاری و بیشتر در حاشیه شهرها و جاده­های بین شهری یا فضای شهری فاقد ابزار تبلیغاتی و برای مدت کمتر از یک­ماه استفاده می­ شود(همان: ۱۰۱).
ماکت­های تبلیغاتی: در این شیوه تبلیغی ماکت کالا با بهره گرفتن از مصالح چوبی و فلزی و …به صورت حجمی ساخته و بر روی پایه­ای در سطح شهر نصب می­ شود(همان: ۱۰۲).
ب) فضاهای تبلیغاتی متحرک:
تلویزیون­های شهری: در این فضای تبلیغی تکیه بر عنصر تصویر است و صوت جایگاهی ندارد. در تلویزیون­های شهری طرح­های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری و … تبلیغ می­ شود. فیلم­های کوتاه چندثانیه­ای مناسب این فضاست و معمولاً دارای ابعاد ۱۰ الی ۱۰۰ مترمربع می­باشد(همان:۱۰۴).
نمایشگرهای شهری: مقیاس کوچک­تر تلویزیون­های شهری با تکنولوژی پایین­تر که با هدف پیام­رسانی جملات نوشتاری در شهر نصب می­ شود. اطلاع­رسانی اخبار شهری، اجتماعی، فرهنگی، هنری و سیاسی از اهداف نصب این­گونه فضاهاست. ابعاد این نوع تبلیغ کمتر از ۱۰ مترمربع، نوشتار روی آن به­ صورت جملات تک­رنگ نوشتاری و مخاطب آن سواره­ و پیاده است(همان).
تلویزیون پارک­ها: تلویزیون­هایی که با هدف غنای اوقات ­فراغت شهروندان و توجه به زندگی شبانه و پخش فیلم در شب در پارک­ها نصب می­ شود که عمدتاً دارای ابعاد ۱۲ مترمربعی هستند(همان:۱۰۶).
موبایل تلویزیون: در این سیستم تلویزیونی صفحات ال­ای­دی برروی یک کامیونت مونتاژ و نصب می­ شود که معمولاً تا ابعاد ۱۲ مترمربع ساخته می­ شود. این سیستم مناسب مراسم و جشن­های ملی، دینی، مذهبی و ورزشی است و هر مکانی که جشن و مراسم باشد اتومبیل در آن مستقر شده، شروع به پخش مستقیم برنامه مراسم می­ کند(همان:۱۰۸).
تلویزیون پرتابل: این تلویزیون تمامی کارکرد موبایل­تلویزیون را دارد و با هدف پوشش تبلیغاتی مراسم و مناسبت­های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و جشن­ها در سطح شهر به­ صورت موقتی مورد استفاده ارگان­ها، نهادهای فرهنگی، ورزشی و سیستم مدیریت شهری قرار می­گیرد. در این سیستم یک سازه موقت با بهره گرفتن از داربست در موقعیت استقرار تلویزیون ایجاد می­ شود و پانل­های ال­ای­دی کنار هم مونتاژ و یک صفحه تلویزیون ایجاد می­ کنند که از ۶ تا ۲۴ مترمربع مساحت دارد(همان:۱۱۱)
لیزر تبلیغاتی: اشعه­های لیزری از دستگاه مربوطه به فضای بیرون تابیده می­ شود که این فضا می ­تواند دیوارهای شهر یا آسمان ابری باشد(همان: ۱۱۵).
پروژکتورهای پرتوافکن نور و تصویر: در این شیوه تصاویر، طرح­های هنری با موضوعات تجاری و… ابتدا در قالب­های گرافیکی تهیه شده و توسط پروژکتورهای خاص به جداره­های شهری مانند دیوارها و نمای ساختمان­ها پرتاب می­ شود(همان:۱۱۸).
بالون تبلیغاتی: این نوع تبلیغات درصد کمتری از تبلیغات شهری را به خود اختصاص داده و بیشتر در حوزه ­های اجتماعی- فرهنگی مانند برگزاری مراسم و نمایشگاه­ها، همایش و جشن­ها خودنمایی می­ کند(همان:۱۱۹).
بدنه اتومبیل­ها و اتوبوس­های شهری: این نوع تبلیغات به دو بخش تقسیم می­ شود:
بدنه کامیون­ها و کامیونت­ها و وانت­ها که دارای اتاقک سرپوشیده و متعلق به شرکت­های خدماتی، تولیدی و توزیعی هستند و کار توزیع کالا را به­عهده دارند.
استفاده از بدنه اتوبوس­ها برای تبلیغات که نسبت به بیلبورد و سایر تبلیغات محیطی پویایی بیشتری دارد(همان:۱۲۲).
بیلبوردهای متحرک: این نوع تبلیغ دو شیوه اجرایی دارد:
بیلبوردهایی که صفحه اصلی تبلیغی به­ صورت سه­وجهی یا مدور طراحی و مورد استفاده قرار گیرند. این نوع از بیلبوردها دارای سه وجه تبلیغی یا بیشتر است که با بهره گرفتن از موتور حرکت وجوه تابلو به نوبت مقابل مخاطب قرار می­گیرد. سرعت حرکت آن هم قابل تنظیم است.
بیلبوردهای سه­تصویری که صفحه اصلی از تعدادی نوار عمودی با پهنای ۱۰ تا ۱۵ سانتی­متر به شکل مثلث سه­وجهی و سه­بعدی تشکیل شده و هر یک از وجوه مثلث­های سه­بعدی دارای حرکت هستند. وقتی که در کنار هم قرار می­گیرند یک صفحه تبلیغی را تشکیل می­ دهند و در عین حال امکان تبلیغات سه طرح گرافیکی و تبلیغی بر روی یک بیلبورد به­ صورت نوبت­بندی شده وجود دارد(همان: ۱۲۷-۱۲۳).
تابلوهای تبلیغاتی اسکرولینگ[۷۲]: این تبلیغات دارای فونداسیون، پایه، صفحه تبلیغی با قاب محافظ شیشه ­ای، موتور چرخش و حرکت صفحه، سیستم نور و روشنایی و مواد تبلیغی از جنس بنر و فلکسی هستند. در این نوع تبلیغات، طرح­های تبلیغاتی یر روی بنر چاپ و به صورت رول در دستگاه قرار می­گیرد و بسته به قدرت موتور حرکت دستگاه، تعداد ۵ تا ۱۵ طرح مختلف به­ صورت سریالی پشت سرهم نمایش داده می­ شود(همان: ۱۳۱-۱۳۰).
۳-۹-۵- انواع جاذبه­های تبلیغاتی:
هر پیام برای این­که بتواند مخاطب را به­سوی خود جلب کند، از یک نوع جاذبه استفاده می­ کند. متداول­ترین جاذبه­هایی که در پیام­های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می­گیرد به ­قرار زیر هستند:

    1. جاذبه­ی منطقی

در جاذبه­ی منطقی به­ طور مشخص و صریح، مزایای کالا، خود کالا، ویژگی­های آن و … عنوان می­گردد و از پرداختن به مسائل و موضوعات حاشیه­ای خودداری می­ شود. پیام­هایی که کیفیت، صرفه­جویی، فایده و کاربرد کالا را نشان می­ دهند، از جمله پیام­هایی هستند که در آن­ها از جاذبه­های منطقی استفاده شده است(خداداد حسینی، روستا و شجاعی،۱۳۸۹: ۲۹۶).

    1. جاذبه احساسی

تبلیغ کنندگان و بازاریابان در جاذبه­ی احساسی بر خلاف جاذبه­های منطقی سعی دارند با تحریک احساسات افراد و برانگیختن آن به نتایج مورد نظر دست یابند. به اعتقاد برخی از کارشناسان ، هدف تبلیغ با جاذبه احساسات، ایجاد و برقراری ارتباط بین کالا و مصرف کننده می باشد که از آن به استراتژی اتصال نام برده می شود. تبلیغ با جاذبه­ی احساسات ، احتمال درک بهتر پیام را برای مخاطب فراهم می ­آورد و بیشتر در ذهن مخاطب حک شده و باقی می­ماند و بیشتر فرد را با کالا درگیر می کند. هرچند که تبلیغ با جاذبه احساسات اثر بهتری بر روی فرد می­ گذارد اما با این حال نمی­ توان از طریق آن اطلاعات مفید ، کافی و مناسب را در خصوص کالا به مخاطب منتقل نمود. ازاین رو، ممکن است مخاطب پس از خرید کالا آن را همان چیزی نیابد که انتظارش را داشت(محمدیان،۱۳۷۵: ۱۳۳).

    1. جاذبه­ی خنده و طنز

تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می­ شود، در زمره­ی تبلیغاتی هستند که بهتر از همه شهرت یافته و در بین پیام­هایی که به نمایش درمی­آیند، بیشتر از بقیه به یاد می­مانند و در اذهان عمومی در مورد آن گفتگو می­ شود. در بهره­ گیری از جاذبه­ی خنده و طنز در تهیه­ آگهی باید و نبایدهایی را می­توان درنظر گرفت. در استفاده از این جاذبه مطالب طنز یا خنده­آور باید مرتبط با کالا باشد و نباید به تمسخر کالا بدل گردد.تبلیغ باید ملیح باشد نه مسخره و از طنز برای بیان نقاط قوت کالا استفاده گردد، درضمن مطالب طنز باید ساده و همه­فهم بوده و شوخی نباید به میزانی باشد که کالا را تحت­الشعاع قرار دهد. در این جاذبه بهتر است از تکرار پایان­بندی­هایی که موجب تعجب مخاطب می­ شود، اجتناب شود زیرا این اتفاق یک­بار شیرین است و دفعات بعد ماجرا برای مخاطب مشخص می­ شود(خدادادحسینی و همکاران، ۱۳۸۹: ۲۹۶).

    1. جاذبه­ی ترس

در برخی از مواقع، بازاریابان در پیام­های تبلیغاتی خود از جاذبه­ی ترس استفاده می­ کنند، تا در ذهن و روح مخاطب، نگرانی به ­وجود آورند و آن­ها را تحریک به انجام یا عدم انجام کاری می­نمایند. مطالعات نشان داده که پیام­های ترس­­آور می ­تواند اثربخش باشد، مشروط بر این­که کارشناس تبلیغ خود بداند که ترس چگونه عمل می­ کند و واکنش مخاطبان نسبت به آن چیست. همچنین در این­گونه تبلیغ، هنگامی که توصیه­های خاص یا اقدامات ویژه­ای برای فرد ارائه شود، به بهترین نحو تأثیر می­ گذارد. اما جاذبه­ی ترس نیز باید متعادل باشد به این­صورت که از ارائه­ پیام­های به­شدت ترس­آور خودداری شود زیرا ترس مفرط در مخاطب نتیجه­ای منفی مغایر با آن­چه مورد نظر ارائه کننده­ پیام است، می­ گذارد. همچنین مناسب است که مشکل رعب و ترس باید به­سرعت در تبلیغ حل شود، تا نگرانی مخاطب سریع کاهش یابد(همان: ۲۹۸).
اساساً عملکرد تبلیغ با جاذبه ترس به صورت سلبی است. به این ترتیب که هشدار می­دهد به کار نبردن یا کاربرد کالا یا خدماتی خاص و یا تغییر ندادن رفتار یا نگرش نسبت به یک موضوع، ممکن است انواع خطرها اعم از خطرهای مالی، اجتماعی، ایمنی و… را برای فرد به همراه داشته باشد.
بسیاری از آگهی­های بیمه، با این روش ساخته می شود؛ برای مثال، در این گونه آگهی­ها، فردی به نمایش درمی­آید که به دلیل استفاده نکردن از خدمات بیمه دچار مصیبت ها و زیان های جانی و مالی شده است. تبلیغات آموزشی شرکت گاز (معروف به آقای ایمنی) نیز به همین شیوه ارائه می شود. پیام های ترس آور به این صورت عمل می کند که اگر فرد رفتار مناسبی را در پیش نگیرد، ممکن است به پیامدهای بدی دچار شود؛ برای مثال، پیامدهایی که بر اثر استفاده نکردن از عینک آفتابی یا مسواک ممکن است گریبان­گیر فرد شود، در تبلیغ مورد اشاره قرار می­گیرد. تبلیغاتی که گاه درباره اعتیاد و خانمان­سوزی آن پخش می شود نیز، از همین شیوه پیروی می کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...