دانلود پژوهش های پیشین در رابطه با بازیابی تصاویر هواپیماهای جنگنده ... |
از آنجا که زاویهی دید دوربینهای مجازی در برخی از موقعیتها بر روی سطح کره، در تقارن با هم بوده و نیز شکل هواپیماهای جنگنده از وسط آن متقارن میباشد، در نتیجه برخی از نماهای مرجع که دارای اندازهای یکسانی میباشند در یک و یا چندین جهت مختلف ایجاد میشود، برای کاهش حجم محاسبات، این نماها با توجه به روش استخراج ویژگی استفاده شده در سیستم بازیابی تصویر حذف میشوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
بهطورکلی روشهای استخراج ویژگی ما در این تحقیق یا دارای حساسیت به دوران و یا عدم حساسیت به دوران میباشند که بر اساس این دو روش، نحوۀ کاهش دوربینهای مجازی متفاوت میباشد.
کاهش نماها در روشهای حساس به دوران
برای روشهای استخراج ویژگی که در سیستم بازیابی تصاویر استفاده میشوند و به دوران حساس هستند، باید نماهای مرجع که دارای اندازه و جهتی یکسان هستند حذف شوند. برای این کار، از روش مساحت ناحیه ناهپوشان که به دوران حساس میباشد استفاده کردیم.
در این روش نماهای مرجع مربوط به یک مدل دو به دو XOR میشوند. با بهره گرفتن از ناحیۀ ناهمپوشان کمینه، نماهایی که از نظر جهت و شکل یکسان هستند پیدا شده و یکی از آن ها ذخیره و مابقی حذف میشوند. از آنجا که روش مساحت ناحیه ناهمپوشان یکی از روشهای استخراج ویژگی سیستم بازیابی ما میباشد، توضیحات بیشتر درباره این روش به بخش ۴-۸-۱ موکول میشود.
از آنجاکه فقط یک دوربین مجازی در نقطهی وسط مدل از روبه روی هواپیما قرار میگیرد، و فقط یک نما از آن گرفته میشود، در حالی که تصاویری از هواپیمای جنگنده از همین زاویه با موقعیت دورانی گوناگون در پایگاهداده وجود دارند، این نما را از بین نماهای کاهش یافته به روش مساحت ناحیه ناهمپوشان پیدا کرده و با اختلاف زاویه ی ۱۵درجه از ۰ تا ۱۸۰ دوران میدهیم.
همین قضیه در مورد دو نما از پهلوی هواپیما که دوربین روبه روی نقطۀ وسط آن باشد، تکرار میشود. با این تفاوت که با اختلاف ۱۵ درجه، از ۰ تا ۹۰ برای یک پهلوی هواپیمای جنگنده، ۵ نما و برای پهلوی دیگر هواپیمای جنگنده، با اختلاف ۱۵- درجه، از ۰ تا ۹۰- ، ۵ نمای دیگر بدست میآید. ۲۰ نمای بدست آمده از دوران را به سایر نماهای مرجع کاهش یافته اضافه میکنیم. موقعیت کابین خلبان در همه نماهای دوران یافته رو به بالا در نظر گرفته شده است. افزایش این ۲۰ نما، برای تعداد ۲۰۰ و ۳۳۸ دوربین که نتایج بهتری داشت انجام شده است.
نماهای دوران یافته اضافه شده برای تعداد ۳۳۸ دوربین در شکل ۴-۴ نشان داده شده اند. این کار برای تمامی مدلها و نیز برای هر مرحله تغییر تعداد دوربینهای مجازی انجام میشود.
نماهای دوران یافته | نمااصلی |
شکل ۴-۴ نماهای دوران یافته از منظر دید روبه رو و دو پهلو برای تعداد ۳۳۸ دوربین
کاهش نماها در روشهای مقاوم به دوران
برای روشهای استخراج ویژگی که در سیستم بازیابی استفاده میشوند و نسبت به دوران مقاوم میباشند، نماهای مرجع با اندازهی یکسان درجهتهای مختلف پیدا شده، یکی از آنها ذخیره و مابقی حذف میشوند.
برای حذف این نماها، از روش گشتاورهای زرنیک[۱۷]، که یکی از روشهایی استخراج ویژگی مقاوم به دوران است استفاده کردیم.بردار ویژگی برای هر نما، شامل ۲۳۱ ویژگی میباشد که از ویژگی های مرتبه ۰ تا ۲۰ گشتاورهای زرنیک استفاده شده است.
از آنجا که این روش نیز یکی از روش های استخراج ویژگی در سیستم بازیابی ما میباشد، توضیح کامل آن به بخش ۴-۸-۳ مکول میشود. این کار برای تمامی مدلها و نیز برای هر مرحله تغییر تعداد دوربینهای مجازی انجام میشود.
تعداد نهایی نماهای کاهش یافته و مقایسهی آنها
بدیهی است در روش مقاوم به دوران، نیازی به اضافه کردن نماهای دوران یافته از روبه رو و دو پهلوی هواپیماهای جنگنده نمیباشد. در جدول ۴-۲ مقایسه تعداد کاهش نماهای مرجع برای دو روش بالا نشان داده شده است. در این جدول سطر اول تعداد نماهای اولیه، سطر دوم و سوم به ترتیب تعداد نماهای کاهش یافتهی مرجع را برای روش حساس به دوران و روش مقاوم به دوران نشان میدهد.
همان طور که انتظار می رود در روش مقاوم به دوران به علت عدم حساسیت به دوران تعداد بیشتری از نمای مرجع نسبت به روش حساس به دوران حذف میشود و همانگونه که اعداد جدول نشان میدهد این کاهش نما در حدود ۲ الی ۳ برابر میباشد.
جدول ۴-۲ تعداد نماهای نهایی در آرایشهای مختلف دوربین مجازی
۳۳۸ | ۲۰۰ | ۹۸ | ۵۰ | تعداد اولیهی نماها |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 05:54:00 ب.ظ ]
|