دانلود پایان نامه با فرمت word : دانلود پایان نامه درباره : مقایسه وبررسی دودیدگاه ... |
رهبرعزیز، فرزانه وحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی
حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مُدظله العالی)
سپاسگزاری
﴿هَـذَا مِن فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ ﴾«نمل/۴۰»
«این از فضل پروردگار من است، تا مرا بیازماید که آیا سپاسگزارم یا ناسپاسى مىکنم»
پس ازحمدوسپاس بی کران ازخداوند رحمان برخود فرض می دانم به مصداق سخن گهربار سید الساجدین ،حضرت علی بن الحسین (ع) :«أَشْکَرُکُمْ لِلَّهِ أَشْکَرُکُمْ لِلنَّاس»از زحمات بی دریغ استاد بزرگوارم،سرکارخانم دکترفهیمه کلباسی اصفهانی که با ارائه ی طریق ،راهنمایی های ارزشمندو روشن گرایانه ی خود، بنده ی حقیررا در تهیه ی این پایان نامه یاری نمودندو از استادگرامی سرکار خانم ، دکترمریم حاج عبدالباقی که با حوصله ودقت نظر زحمت مشاوره و ارشاد اینجانب را متقبل شدند،صمیمانه سپاسگزاری نمایم.
ازکلیه ی اساتیـدی که درطول دوره ی تحصیل از محضرشان بصورت حضوری وغیر حضوری کسب فیض نمودیم وهمه ی عزیزانی که بنده ی حقیر رادرتهیه وتنظیم این مجموعه یاری نمودند صمیمانه تشکر می نمایم.سرافرازی وموفقیت همه ی این سروران را ازدرگاه خداوند منان خواهانم.
قاسم سعیدی
بهار ۱۳۹۴
چکیده
قانون علّت ومعلول یا اثرومؤثّر یکی از قوانین عامّ عالم طبیعت است واین قانون به معنای این است که هر پدیدهای درعالم علّتی دارد وامکان ندارد چیزی بدون علّت ومؤثر آفریده شده باشد و تمام رویدادهای عالم،ازجمله معاصی و نیکی ها هم درحیطه ی این قانون طبیعی قرار میگیرد وآثاروتبعاتی دارد که این آثار گاهی دردنیا ظاهر میشود و گاهی در آخرت. بنابراین کنشهاى نیک و بدآدمى درتعیین نیکبختى ونگونسارى انسان دردنیامؤثراست وبازگشت نتایج اعمال انسان اختصاص به سراى آخرت ندارد.لذاضرورت داردانسان باآثارشوم وناگوارگناه آشنا باشد،تا بتواند خودرا ازافتادن درورطه ی گناه حفظ کند،چون اغلب مشکلات،ازعدم آگاهی وشناخت کافی نسبت به اثرناگوارآن ناشی می شود.هدف اصلی این پژوهش،بررسی ومقایسه ی دیدگاه های آقای دستغیب وجوادی آملی درباره ی تاثیرگناه برعمل انسان وروش تحقیق به صورت کتابخانه ای – اسنادی و تجزیه و تحلیل داده ها ی آن، به صورت تحلیلی ـ استنباطی وگرد آوری اطلاعات جهت پاسخ گویی به سؤالات از طریق بررسی اسناد ومدارک کتابخانه ای ،استفاده از نرم افزارها وسایت های اینترنتی بوده است که با کنکاش درنوشته هاوآثار ایشان،مطالب لازم راستخراج نموده،سپس به دسته بندی ومقایسه ی موارد مذکورپرداخته و وجوه اختلاف واشتراک آنهارا بیان نموده ایم.یافته ها،بیانگر این است که اولاً،گناهان اثر داردو تأثیرآنها برعمل انسان،قهری ویقینی است.ثانیاً،پاره ای ازآن ها باعث حبط وابطال اعمال نیک انسان می گردد؛یعنی،نابودکننده ی حسنات انسان براثرسیئات آینده ی اوست. ثالثاً ،گناهان آثار دنیوی واُخروی داردودارای مکافات اند،که مکافات دنیوی آنها نسبت به اُخروی شان کم رنگ تروضعیف ترمی باشد.رابعاً،بین عمل وجزارابطه ی تنگاتنگی وجود داردتا حدّی که به عینیت واتحاد می رسد ودر آخرت انسان عین عمل وحقیقت آن را مشاهده می نماید.خامساً،با توجه به تفاوت دنیا وآخرت،بین پاداش وکیفردنیوی واّخروی اعمال نیز تفاوت های بسیاری وجود دارد که به عنوان؛مثال، کاهش عمر،کیفردنیوی وعدم دخول به بهشت ،کیفر اُخروی عاق والدین است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
واژگان کلیدی :قرآن- مقایسه - گناه – عمل – انسان- دستغیب – جوادی آملی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تحـقیـق
فصل اول……………………………………………………………………………………………………………………………۱
کلیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….۱
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- بیان مسئله ۳
۱-۳- سابقه و ضرورت انجام تحقیق ۴
۱-۴- اهداف تحقیق ۶
۱-۵- فرضیه های تحقیق ۶
۱-۶- روش تحقیق ۶
۱-۷- تعــریــف مفاهیم وواژگان اختصاصی ۶
فصل دوم: ۸
شناخت گناه و راه های ارتکاب آن و تأثیرگناه برعمل انسان بر اساس دودیدگاه دستغیب و جوادی آملی ۸
*بخش اول- شناخت گناه وراه های ارتکاب آن ۹
۲-۱-۱- گناه درلغت ۹
۲-۱-۲- واژه هاى گناه در قرآن ۱۰
۲-۱-۳- راه های ارتکاب گناه در انسان ۱۴
۲-۱-۴- اقسام گناه ۱۹
*بخش دوم ؛ تا ثیر گناه برعمل انسان براساس د ید گاه دستغیب ۱۹
۲-۲-۱- گناه وآثارآن ۲۰
۲-۲-۲- تقسیم گناه به صغیره وکبیره ۲۴
۲-۲-۳- معیارگناه صغیره و کبیره ۲۴
۲-۲-۴- عوامل تبدیل صغیره به کبیره ۲۶
۲-۲-۵- اصرار برگناه چیست؟ ۳۱
۲-۲-۶- دروغ مصلحتی ۳۳
۲-۲-۷- موارد جوازدروغ ۳۳
۲-۲-۸- مکروهات وآ ثارآن ۳۷
۲-۲-۹- احباط وتکفیر ۳۸
۲-۲-۹-۱- «احباط» به چه معناست؟ ۳۸
۲-۲-۹-۲- «تکفیر» چیست؟ ۴۰
۲-۲-۱۰- تجسم اعمال ۴۱
*بخش سوم :تاثیر گناه برعمل انسان براساس دیدگاه جوادی آملی ۴۱
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 11:59:00 ق.ظ ]
|