برای آزمون فرضیه‌ها بر اساس نتایج مصاحبه ها، تعداد پاسخ‌های مثبت افراد مشخص شد و آزمون دوجمله‌ای (بینومیال) صورت گرفت. با توجه به اینکه احتمال تصادفی بودن پاسخ در همه موارد کمتر از ۰۵/۰ بود (۰۵/۰ P<)، هیچیک از فرضیه‌ها رد نشد. بنابراین بر اساس نتایج مصاحبه‌ها می‏توان گفت که اولاً، موفقیت فن‌بازار تحت تأثیر عوامل طرف عرضه، عوامل طرف تقاضا، سازوکارهای داخلی و عوامل خارجی یا محیطی قرار داشته و ثانیاً غیر از عوامل فوق، عوامل دیگری بر آن تأثیر ندارد. همچنین تعداد تکرار این عوامل در مصاحبه‌ها به‌عنوان شاخص شدّت تأثیر آن‌ها به‌عنوان متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته یعنی موفقیت فن‌بازار در نظر گرفته شد. نتایج این بررسی نشان داد که عوامل طرف عرضه و سازوکارهای داخلی فن‌بازار بیشترین تأثیر را بر موفقیت ‌‌‌فن‌بازار دارند و پس از اینها عوامل خارجی یا محیطی قرار می‏گیرند. بر اساس نتایج این بخش از تحقیق، عوامل طرف تقاضا دارای کمترین تأثیر بر موفقیت فن‌بازار هستند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

با توجه به موارد فوق و بر اساس نتایج این تحقیق می‏توان گفت که اولاً، فن‌بازارهای دفاعی به یقین تاکنون با عدم موفقیت روبرو بوده‌اند و ثانیاً برای تضمین موفقیت فن‌بازارهای دفاعی باید در وهله اول به اتخاذ سیاست‏های برای تحریک طرف عرضه و بهبود سازوکارهای داخلی فن‌بازار اقدام نمود و در وهله بعد به عوامل خارجی یا محیطی توجه کرد و چاره‌ای برای کاهش تهدیدها و استفاده از فرصت‏ها اندیشید. بر اساس این نتایج، تحریک بنگاه‏های طرف تقاضا برای استفاده از فن‌بازار، اولویت نهایی اقدام در این زمینه است.
در اینجا لازم است یادآوری شود که این بخش از تحقیق بر داده ­های حاصل از مصاحبه با مدیران و کارشناسان بخش دفاع به‌عنوان خبرگان و دست‌اندرکاران ‌‌‌فن‌بازار دفاعی متکی بوده است. بنابراین، نتیجه ­گیری­های حاصل از آن نیز در واقع بیانگر ادراک و برداشت این افراد از واقعیت­های بخش دفاع است. به این ترتیب، هرچند به پاسخ سؤال اول مبنی بر عدم موفقیت فن‌بازارهای دفاعی گذشته که بیان یک واقعیت عینی است می­توان به‌اندازه کافی اطمینان نمود، اما در مورد پاسخ سؤال دوم و به‌ویژه میزان تأثیر عوامل بر موفقیت فن­بازار دفاعی، تردیدهای جدی وجود دارد زیرا اشاره این افراد به عوامل مختلف و میزان تکرار این عوامل در طول مصاحبه، ناشی از شناخت و برداشتی است که می ­تواند درست یا غلط و کامل یا ناقص باشد. به‏علاوه، هرچند در اکثر منابع تحلیل محتوا به میزان تکرار به‌عنوان یک متغیر کمّی اشاره شده امّا در این مورد هم تردیدهای وجود دارد.
از این رو و به دلایل فوق، لازم بود که فرضیه ­های تحقیق به روش یا روش‌های دیگری نیز مورد آزمون قرار گیرد. همان‌گونه که دیدیم، این فرضیه‌ها در بخش‌های دیگر این تحقیق با بهره گرفتن از پرسش‌نامه و با کمک معادلات ساختاری و تحلیل مسیر نیز مورد بررسی قرار گرفت.
۸-۵٫ نتایج بر مبنای مدل نهایی
همان‏گونه که در مدل نهایی تحقیق (شکل ۲۶-۵) مشخص گردیده است ساختار موفقیت فن­بازار مبتنی بر ۴ رکن عوامل طرف عرضه، عوامل طرف تقاضا، سازوکار داخلی و عوامل محیطی شکل می­گیرد.
آنگونه که از مدل نهایی برمی­آید عوامل خارجی از طریق تأثیر بر عوامل طرف عرضه و تقاضا و سازوکارهای داخلی بر موفقیت فن­بازار تأثیرگذار است.
متغیرهای آشکارگر عوامل خارجی از جمله عواملی هستند که تغییرات آن درآمیخته با زیرساخت­های نرم اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و سیاستی می­­باشد و این بمعنای زمان­گیر بودن تأثیر این عوامل بر موفقیت فن­بازار بوده و مجموعه اقداماتی که از تأثیر عوامل خارجی نشأت می­گیرد در میان­مدت و بلند مدت اثرگذار خواهد بود.
متغیرهای آشکارگر سازوکارهای داخلی بخشی مربوط به ایجاد زیرساخت­های مبادله می­­باشد از جمله زیرساخت­های اطلاع­رسانی، مدیریت دانش، آموزش و مواردی نظیر آن؛ و بخشی مربوط به اقداماتی که بازه زمانی آن کوتاه می­باشد. از این رو مجموعه اقداماتی که برای فعال­سازی فن­بازار از طریق توسعه سازوکارهای داخلی انجام می­گردد بخشی در کوتاه­مدت و بخشی در میان­مدت قابل انجام است.
با بررسی مدل نهایی در بخش مجموعه عوامل داخل سازمانی صنایع دفاعی مورد نظر قرار می­گیرد تا بتوان به نحو شایسته­ای از طرف عرضه، فناوریهای احصاء شده بخوبی عرضه گردد و از طرف تقاضا فناوریهای مورد نیاز بخوبی درخواست گردد.
باید به این موضوع توجه داشت که فن­بازار موفق به مثابه یک سیستم متشکل از زیرسیستم­ها، اجزاء و فرآیندهایی است که بصورت منطقی با یکدیگر عمل می­نمایند. یکپارچگی، توازن و تناسب، جامعیت و فراگیری، سطوح سیاستگذاری، میانجیگری، مدیریتی و اجرایی و سلسله اقدامات عملیاتی کوتاه مدت، میان­مدت و بلندمدت طور باید تنظیم گردد که فرایند فعال­سازی فن­بازار دچار سکته و کندی نگردد.
۹-۵٫ پیشنهادهای تحقیق
پیشنهادهای این تحقیق در دو بخش پیشنهادهای اجرایی و پیشنهادهای تحقیقات آتی به شرح زیر ارائه می‌شود.
۱-۹-۵٫ پیشنهادهای اجرایی
پیشنهادات اجرایی در دو سطح راهبردهای کلان و سیاستهایی برای موفقیت فن­بازار دفاعی ارائه می­گردد:
راهبردهای کلان
با توجه به ویژگی­های بخش دفاعی و جمع­بندی آسیب­شناسی فن­بازارهای دفاعی گذشته و وضعیت­ مدیریت فناوری حاکم بر فضای فن­بازار دفاعی، راهبردهایی که ریشه در مباحث کلان و اساسی فناوری دفاعی دارد برای موفقیت فن­بازار دفاعی پیشنهاد می­گردد که عبارت است از:
گسترده نمودن بازار (بازارسازی) فناوری دفاعی به واسطه دیپلماسی فعال و انعقاد پیمان­های دفاعی با کشورهای دوست و غیرمتخاصم
پیاده­سازی نظام نوآوری دفاعی (در تمامی ابعاد از جمله توسعه فناوریهای زرد و سبز دفاعی در بخش ملی/ گسترش بازار فناوری ملی به­واسطه مبادله سرریز فناوری از بخش دفاعی به ملی و بالعکس)
توسعه نهادافزار ( مالکیت مادی و معنوی فناوری به پشتوانه آئین­نامه مالی و معاملاتی مؤسسه / حسابداری فناوری و مدیریت معاملات مالی فناوری فیمابین صنایع دفاعی/ تولیت فن­بازار و تنظیم وظایف معاونت صنعتی وزارت با مؤسسه و با سازمان­ها در مدیریت فناوری)
یادگیری و ارتقاء دانش مدیریت فناوری ( بطور تخصصی فن­بازار دفاعی ) و مدیریت اطلاعات فناوری
فرهنگ­سازی و ترویج تفکر اقتصادی فناوری (در توجه ویژه به فروش فناوری محصول در کنار فروش محصول فناوری)
تمرکز بر سکوهای مشترک فناوری بین صنایع دفاعی و غیردفاعی و پیوند آن با فن­بازار
پیامد[۹۸]: کمک به تغییر انگاره اقتصاد دولت­پایه به اقتصاد نفع (نوآوری، فناوری و علم) پایه دفاعی: کاهش وابستگی اقتصاد سازمان به دولت از طریق ارزش مالی ناشی از مبادلات فناوری و افزایش سبد درآمدهای سازمان‌های دفاعی
سیاست­ها
همان‌گونه که قبلاً اشاره شد، بر اساس نتایج تحلیل محتوای متن مصاحبه‌های این تحقیق، برای تضمین موفقیت فن‌بازارهای دفاعی باید در وهله اول به اتخاذ سیاست‌های برای تحریک طرف عرضه و بهبود سازوکارهای داخلی فن‌بازار اقدام نمود و در وهلۀ بعد به عوامل خارجی یا محیطی توجه کرد و چاره‌ای برای کاهش تهدیدها و استفاده از فرصت‌ها اندیشید. بر اساس این نتایج، تحریک بنگاه‏های طرف تقاضا برای استفاده از فن‌بازار، اولویت بعدی اقدام در این زمینه است.
بر اساس نتایج بخش‌های دیگر این تحقیق که با بهره گرفتن از پرسش‌نامه و با کمک معادلات ساختاری و تحلیل مسیر انجام شد، نیز می‏توان گفت که موفقیت فن‌بازارهای دفاعی مستلزم اتخاذ سیاست‌های تحریک طرفه‌ای عرضه و تقاضا و نیز مستلزم اتخاذ سیاست‌های برای بهبود سازوکارهای داخلی فن‌بازار است. عوامل خارجی یا محیطی صرفاً از این جهت اهمیت دارند که بر طرف‏های عرضه و تقاضا و سازوکارهای داخلی فن‌بازار تأثیر دارند چرا که بر اساس نتایج این تحقیق عوامل خارجی یا محیطی تأثیر مستقیمی بر موفقیت فن‌بازارهای دفاعی ندارند. از این رو، از دیدگاه سیاست‌گذاری و برای تضمین موفقیت فن‌بازارهای دفاعی، پیشنهاد می‏شود سیاست‌های برای تحریک طرف‌های عرضه و تقاضا و بهبود سازوکارهای داخلی فن‌بازار اتخاذ شود. به‌طور مشخص، پیشنهاد می‏شود:
الف) مشوق‌های برای شرکت صنایع دفاعی در ‌‌‌فن‌بازارها – چه به‌عنوان خریدار و چه به‌عنوان فروشنده-در نظر گرفته شود؛
ب) تمام یا بخشی از هزینه‌های مبادله فناوری توسط وزارت دفاع و پش ن م به‌عنوان متولی اصلی اکتساب فناوری‌های دفاعی تقبل گردد؛
ج) وزارت دفاع و پش ن م رأساً یا از طریق موسسۀ آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی نسبت به راه‌اندازی فن‏بازارهای دفاعی اقدام نموده و بهبود سازوکارهای داخلی آن‌ها را مورد توجّه جدی قرار دهد؛
د) برای پیاده‌سازی الگوی فن‌بازار دفاعی؛ گفتمان‌سازی صورت پذیرد؛
ه) جانمایی الگوی فن‌بازار در نظام نوآوری دفاعی و به‌عنوان یکی از شاخص­ های تحقق نظام نوآوری میزان مبادلات فناوری تلقی بشود.
۲-۹-۵٫ پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته در این تحقیق و نتایج حاصل از آن‌ها پیشنهاد می‏شود:
موانع دانشی و فرهنگی مبادلات فناوری دفاعی
چالش‌های نهادی در توسعه فن‌بازار دفاعی
فن‌بازار در اقتصاد نفع پایه دفاعی(نوآوری،فناوری، علم)
فن‌بازار دفاعی ملی و بین‌المللی
۳-۹-۵٫ محدودیت­ها
ارائه اطلاعات در موضوعات مختلف داخلی حوزه دفاعی دلیل درآمیخته بودن با اطلاعات امنیتی معمولاً با کندی­ها و سختی­های روبرو است که این تحقیق نیز از آن استثناء نبود.
یکی از محدودیت­های که پیش از این به آن اشاره گردیده است، کمبود مطالعات متعدد در زمینه فن­بازار دفاعی بود. البته با اصطلاحات نزدیک به فن­بازار؛ نظیر سازمان‌های میانجی اطلاعات بیشتری یافت شد
۴-۹-۵٫ نوآوری‏های تحقیق
از آن‏جا که نهادهای میانجی فناوریو بالاخص فن­بازار در نظام جامع اکتساب دفاعی نقش مهمی را ایفا می­نمایند، تاکنون الگویی برای استقرار و اثر بخشی این نوع نهاد تدوین نگردیده است. در این تحقیق الگوی موفقیت فن بازار دفاعی به عنوان نوآوری تحقیق خلاء آن را پر می­نماید
پیوست اول: پرسش‏نامه
بسمه‌تعالی
صاحب‌نظر گرامی
پرسش‏نامه پیوست به منظور بررسی عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست فن‌بازارهای دفاعی کشور تهیه‌شده است. منظور از فن‌بازار دفاعی، محیط و سازوکاری برای مبادله فناوری بین نهادهای دفاعی کشور است. به عبارت دیگر، فن‌بازار دفاعی بستری برای خریدوفروش فناوری توسط صنایع و سازمان‌های دفاعی کشور می‌باشد. با توجه به اینکه تاکنون چند فن‌بازار دفاعی در کشور برگزار شده است، انعکاس تجربیات و نظرات ارزشمند جنابعالی می‌تواند راهگشای اقدامات بعدی در این زمینه باشد. از این رو، خواهشمند است با پاسخ دقیق و مسئولانه به سؤالات، محقق را مساعدت فرمایید. پیشاپیش از همکاری صمیمانه جنابعالی قدردانی می کند.

    1. مشخصات پاسخ‌دهنده:

سابقه کاری:
کمتر از ۱۰ سال ۱۱ تا ۲۰ سال ۲۱ سال و بالاتر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...